AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
817

pump till 750, passar någon annan?

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tänkte bara kolla om någon vet om någon av de soppapumpar som finns på Biltema passar till 750 -92, eller åtminstone om en pump från någon annan BMW passar så man kan leta en billig beg. Vill ha en liggande i reserv...

/Mats
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Veti väl tusan om jag ska skriva något ;)...Ja,nu när jag börjat så kan jag iaf skriva att jag hade en "icke originalpump" i min 735:a och den fungerade klanderfritt...spelar nog mindre roll vilken pump som du har som reserv kan jag tycka mht min erf....bara den har rätt flöde o tryck som originalet..He,he..det var väl just det du ville ha svar på..sååå...jag backar tillbaka och säger att jag retirerar från din fråga ;)

Men..skulle gärna ha viljat veta vilken pump som satt i min vagn,men den ligger nu på återvinningen...men den var cylinderformad som originalet,men mindre både till höjd o diameter än en originalpump,satt med åtskilliga decimetrar gummi omlindad för att passa/hållas kvar i hållaren...så mycket kan jag säga iaf.

Nu är ju din motor kanske mer känslig för tryck och flödesfluktuationer än min gamla E32,men "pump som pump" bara den "fungerar"..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har faktiskt ett svagt minne angående detta med pumpar till 750 E32..
Dvs att 325 E30 pumpar ska passa..

Men vänta med att någon annan kan bekräfta detta påstående...

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det jag skullevilja ha är en med samma längd och diameter och slanganslutningarna likadant som min originalpump. Eftersom varje pump bara matar soppa till 150 hästar så orkar nog de flesta ge tillräckligt med soppa.

/Mats
da
52
dallan
325dAT-09
325 pumpen passar rent konstruktionsmässigt men ger fel tryck. Har provat själv på min gamla 750 när ena pumpen la av i 220 mil hemifrån å inga reservdelar att tillgå. Fick "låna" pump från en krockad 325:a. Detta med fel tryck fick jag reda på av BMW Group Mölndal när jag fick problem med HC-värdena.

BMW SEN BLÖJÅLDERN
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

dallan:
Hmm...Jag har ju svårt att tänka mig att en bensinpump kan förorsaka problem med HC värdena, dvs OM nu pumpen är fullt fungerande..

Blev HC värdena bättre när du bytte till en original 750 pump?

En hygglig elektrisk bensinpump ger väl rent generellt kanske 6-8 bar vilket torde räcka för en 750 också,den har ju en bränsletrycksregulator som "alla andra",och trycket brukar ju regleras till de flesta bilar mot 3 bar i fuelrailen....

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ger pumpen för lågt tryck så lär ju bilen inte må så bra av det, ger den för högt så styrs det ner av tryckregulatorerna. Jag funderar ändå på att sätta in dubbla bränsletrycksmätare i bilen för att ha koll på soppan, eftersom bilen själv inte har några funktioner för att ha koll på soppan. Tänkte sätta T förgreningar på soppaledningarna i motorrummet och sätta tryckgivare där.
Och försöka gömma mätarna nedanför askkoppen eller i den. Skulle vilja ha dubbla vacummätare till insugen också så man har koll på hur motorn går. Helst skulle man vilja ha visarinstrument med dubbla visare så det är lätt att se så värdena för båda bankarna följs åt.

För tillfället lagrar jag en Y förgrening med ett par slangstumpar i bilen, så om en soppapump skulle ge upp kan man rätt fort koppla bort den och mata båda bankarna från en pump, det funkar bra, men den blir lite långsammare till att starta.
/Mats J
da
52
dallan
325dAT-09
Janne T:
Det jag fick byta var ventilkåpspackning, båda kattarna, båda lambdorna, bensinpump,lite tändkablar samt lite övrigt smått o gott. Rättare sagt så bytte jag allt ovanstående eftersom 5 verkstäder varav 2 är auktoriserade bmwverkstäder inte kunde svara på exakt vad som var felet. Pumpen från 325gav för litet tryck om jag inte minns fel men det kan som sagt varit fel på den från början.

Finns med i följnde tråd:
Länk

Efetrsom Paap har gått bort(månne han vila i frid) ska jag få tummen ur o lyfta den tråden o skriva en fullständig sammanfattning hur blind man e när man köper bil med hjärtat. Så får han i alla fall ett alldeles försenat svar. Om inte annat så ni alla kan få ett leende så här när höstmörkret infinner sig.

BMW SEN BLÖJÅLDERN
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.