AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.425

Sänknings sats till 850

ju
60
juzzi

635csi-83
Är det någon som vet var man kan få tag på sänknings sats till 850i? Jag har Bilstein dämpare nuförtiden.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ska finnas H&R & Eibach.
Forza mfl har H&R.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Korrekt, samt KAW har en sats. De sänker dock 55/35 och det är i mesta laget för ojämnheter och fartgupp:) tipsar även om att byta främre och bakre övre fjäderbensbussningarna samtidigt som nya fjädrar monteras, det gör verkligen dubbel effekt om de inte är bytta innan. På E31 är korrekt 4-hjulsinställning viktigt för att den inte skall äta däck.
Mvh
Asken
Min personliga uppfattning är att H&R fjädrarna är alldeles för hårda i bak, bilen studsar nästan över ojämnheter. Dessutom sänker dom såpass mycket i fram att det kan bli problem med att ta sig över farthinder. Eller vad säger du Asken? :) Om jag idag med facit i handen skulle ha bytt fjädrar på min gamla bil skulle jag funderat allvarligt på CSi fjädrar istället.

/Fredrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
fdaa: JAg tror nog det blir bra tillslut. Det blir några nya grejor i bakvagnen samt Michelin Pilot Sport 2 däck. Det är ju så min röde är uppsatt inkl H&R och den går kalasfint. Däremot får man ju anpassa körningen efter hur förfinad och utmärkt helheten är, spitze:)
Peter
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Bump...

Detta ämne är väldigt underligt. Ute på nätet finns erfarenheter från klart seriösa E31-åkare som motsäger en del av ovan sagda, till och med privatpersoner som företagit diverse tester/mätningar av olika fjädrar som erbjuds.

Kunde man få ta del av aktuella svenska erfarenheter från E31-sänkning?

Mina alternativ är:
H&R
Eibach
Orig M-sport (EJ CSi alltså)
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag kör för tillfället Eibach fjädrar i fram och original i bak med ett varva kapat.

-Eibach ska vara hårdaste framfjädrarna man kan hitta, men jag tycker inte dom är störande hårda. Inte speciellt låga heller. Dom går dessutom att kapa ner lite i fram om man vill, för det är konstant diameter på dom.

-Jag har inte gjort mig besväret att montera Eibach bakfjädrarna, dom är ca10% hårdare än original, och eftersom jag kapat originalfjärdarna, så är nog fjäderkonstanten väldigt lika som Eibach.
Jag har däremot beställt 2st fjädrar från Forza med måtten 12x2,5" och hårdheten 600lb/in, dessa ska jag montera i bak, för den är definitivt för mjuk i bak som det är nu (understyr och 'sätter sig' för mycket vid acceleration)

Länk till lite mätningar:
Länk
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Jorå, jag har pluggat både Mwrench och Roadfly. Men ju mer man pluggar desto snurrigare blir man... det påstås där t ex att H&R ska vara mjukare bak än original standardfjädrar (!), och om det stämmer torde en sån bil åka på bumpstopparna oavbrutet med tråkiga följder - med tanke på att H&R också tycks sänka mer bak än fram och ser väääldigt låg ut bak...

Hur är Eibach framfjädrar med avseende på fartgupp och liknande??
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
J de Koof:
Utveckla gärna om de ute på Roadfly etc. löst sänkning med nivåreglering.
Tycker själv att baken skall ned minimalt jämfört med fronten för att det skall se bra ut.
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
E31 och nivåreglering? Du menar antagligen EDC, vilken väl funkar likadant men används på E31 i andra syften.

Med EDC upplevs inga problem tillsammans med sänkningsfjädrar, i och för sig.

Förbehållet är att EDC eventuellt (med tiden) får problem med hårda fjädrar som den inte är kalibrerad för, och det kan ju eventuellt stå en dyrt om systemet så småningom börjar balla ur. Det verkar som att den kompletta M-sport väghållnings- och sänkningssatsen (med rubbet!) p/n 33329059315 kostar nästan lika mycket som enbart två framstötdämpare EDC... vilket också är ett tips för den som redan har EDC-bekymmer.

Det som på Roadfly dock anses som ett säkert problem med sänkningsfjädrar på E31 är att original bakre genomslagsgummin blir för långa, vilket leder till huvudvärk i stötdämparnas övre infästningar. Receptet mot detta är antingen att karva av en bit själv, alternativt köpa genomslagsgummin för E34 M5 - p/n 33532226351.

Noterbart är också att CSi-fjädrarna uppenbarligen inte sänker alls fram, utan bara en aning bak. Min gissning är att H&R modellerat sina sänkfjädrar efter dessa istället för standardfjädrarna.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Jag var otydlig....

Om man exempelvis enbart sänker en aning fram, funkar det med EDC?
Har sett svar om att EDC:n kommer att försöka kalibrera genom att "pumpa upp" trycket fram, dvs försöka höja fram. EDC:n känner alltså av horisontallinjen???

Vill i ett första steg bara sänka en aning fram för att ta bort lite av "luften" mellan skärmkant och däcket. Bak tycker jag är hyfsat OK.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Min uppfattning är att EDC endast justerar hårdheten (dämpkraften) i dämparna, inte höjden. Därför påstår jag att det inte ska vara några problem att byta fjädrar för att sänka.

Så här ser det ut med Eibach fram och ett varv kapat bak:
Länk

Lite hög I fram.. men det blir ju enklare med fartguppen då..
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Rattmeister> Många på Roadfly har upplevt problemet med att bilen får ett "bakåtstuk" med H&R-fjädrarna, alltså får en icke förväntad ändring av horisontallinjen. Inte ett ord om att EDC skulle få problem med detta, bara att de vill åtgärda den estetiska malören.

Innan Mantorp-träffen trodde jag att min bil möjligen skulle sänkas fram, pga den stora glipan mellan skärm och däck. Men när den väl stod parkerad intill andra sänkta E31-or fick den lite SUV-smak både bak och fram...

Rallyfinnen> Hmm en aning svårt att se, men det verkar som att Eibach inte sänker så farligt mycket då. Jag skall ta reda på vad M-sportfjädrarna kostar så kan man i alla fall jämföra priser.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
OK då får man väl testa då....:/

Som ni ser på bilden så tycker jag att 1,5-2cm fram räcker till att börja med.
Länk
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Tänk på att sänkningen kan påverka köregenskaperna negativt om du inte justerar hjulvinklar och toe in. Bilen tyngdpunkt kan förändras och påverka kurvstabiliteten.

EDC påverkar enbart hårdheten.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej! har höjden från backen till skärmkanten fram 655mm och bak 635mm med Bilstein B6 dämpare samt H&R fjädrar. Hoppas detta kan hjälpa dig lite i ditt letande efter rätt stuk.
pl
109
plextor
850ia -91
335i E92 -07 V4
Jag kör med H&R fjädrar sammt orginal EDC dämpare, har kört med detta i ca 5år utan problem. Ang att det skulle sänka mycket bak vet jag inte om jag håller med om, tycker den ligger finnt med sänkningen. Kör med 20" på och det tar inte i vak i gubbe eller så, så direkt svampig e den inte heller.

//Christian
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
För övrigt så pågår fjäderbyte för närvarande... det blev till sist något som heter Lowtech (!) från Schmiedmann. Avgörande för valet var det faktum att Lowtech erbjuder olika fjädrar för 840 respektive 850, något som ingen annan leverantör mig veterligen gör. Denna detalj ingav ett intryck så pass seriöst att mina pengar gick dithän.

Dock har jag som väntat ett litet helvete med att byta framfjädrarna med diverse amatörverktyg, typ ett dussin olika fjäderhopdragare, så det återstår att se om jag kommer i mål med det...
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hoppas du kan lägga upp någon bild när du är klar!
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Länk

Har lagt in några bilder där efter sänkningen. Blev på tok för låg bak! Blev mellan 50-60 mm lägre där så det blir att riva igen. Men fram blev det bra.
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Puh, vilket jobb. Nu har även jag originalfjädrar bak med ett varv kapat, och nu blev det äntligen bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.