AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
934

Spridare

la
70
lampan
328iM -95
Hej!
Är det någon som vet hur pass mycket en spridare egentligen kan låta? Funderar på ett ganska starkt tickande ljud som kommer o går på min motor, men bara när den är varm, aldrig kall. Ändrar sig "ljudet" i spridarna efter driftstemperaturen? Eller är det något annat som låter?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tickandet kommer mest troligt från ventilerna,dessa är ganska känsliga på ventilspelet.
Har du gjort en justering nyligen?
Mina(på 535:an) hade ett ganska starkt tickande när motorn blev varm,kollade en hel del olika justeringar på spelet tills jag kom fram till att vid det värde som BMW rekommenderar så tickar det "mycket" vid varm motor.
Jag ställde mina till 0,25(både avgas o insug).Då blev ljudet markant mindre.

Nu skriver jag inte att du ska göra det dock...
Om man kör hårt så är det INGEN bra lösning,risken är att du bränner ventilerna=väldigt trist.
Men en liten förklaring till ljudet iaf...

KAN vara någon sliten vipparm el. dyl i toppen oxå.
Har du kikat på nockarna på kamaxeln,bör iofs inte vara dem iom att ljudet bara uppenbarar sig när maskinen är varm...

Hoppas det löser sig.

Mvh Janne.

la
70
lampan
328iM -95
ja, jag tänkte göra som Janne skriver, kolla ventilspelet ordentligt. Gjorde iofs detta för några månader sen och då verkade det rättså ok. Kammen ser bra ut så den kan det troligen inte vara, borde ju låta hela tiden då och med ett mer "dovare" ljud. De som jag tycker är konstigt är att ljudet ändrar sig. Ibland låter det ingenting, ibland litegrann......Jag har även hörttalas om att spridarna kan låta lite som ett ventiltick när de är gamla, men jag vet inte...
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Bytte vippor och kam på en 2liters M20 och hoppades att få bort slammret men inte då, det väsnades lika mycket efter som före.
Väldigt trist fenomen och i halv desperation minskade jag spelet till 0,1. Ok risken att bränna ventilerna fanns ju där men eftersom spelet anges som större vid varm motor så skulle det teoretiskt sett, om materialutvidgningen är linjär, vara störst risk vid kallstart.
Slammret minskade, men jag mätte tyvärr aldrig spelet på riktigt (-20) kall motor.
Detta är givetvis bara vilda lösningar som jag inte törs rekommendera men har man en något äldre bil så kanske man kan kosta på sig vilda lösningar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmmm.Jonne Mek.
Spelet bör ju bli mindre när motorn blir varm,vilket först då kan resultera i brända ventiler.
0,1 i spel på kall motor kommer följdaktligen att minska till nära noll när motorn börjar bli riktigt varm.Alla delar utvidgas vid värme som sagt.
Men M20 motorns rekommenderade spel är kanske inte så långt ifrån 0,1 vid kall motor?
Jag tycker det lät lite väl snålt iaf.

Mvh Janne.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag tänkte först likadant, men spelet anges ju alltid som större vid varm motor. Utvidgningen när motorn blir varm behöver inte betyda att allt blir tajtare, det kan givetvis ge mer spel också, det beror på vad som utvidgas mest.
OBS bara vilda spekulationer, men som jag sa är spelet som skall ställas in större vid varm motor än kall.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!
Men 0,1 i spel vid varm motor(om det var det du ställde dem på som du skrev),blir då väldigt lite när den är kall.
Vilket i förlängningen måste öka risken för ras vid varm motor.
Jag vidhåller att spelet blir mindre när motorn är varm.
Varför man överhuvudtaget ska ha ett spel har ju att göra med materialutvidgning + slitage i ventilsäten som oundvikligen sker när mil läggs till mil...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.