AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.762

Vad bgetyder "F97B INFÖRTS TULLFRITT" i regbeviset?

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
som rubriken, va betyder det, kan det vara en flyttgodsbil?

ursprungligen såld i bryssel.

mvh Erik
Troligen en före detta diplomatbil som importerats från en ambassad eller EU-kommissionen i Bryssel

Står det inte så när det är en flyttgodsbil då? Det behöver väl inte vara en diplomatbil?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Tjenare

tog o ringde vv:s kundtjännst men blev inte mycke klokare där tyvär.

troligtvis så ar den importerad av privatperson, men då den är importerad så tidigt (-89) så fanns det inga regler om flyttgods, och med tanke på att vi inte hadde EU så va man tvungen att tulla alla varor som importerades, men varför den är importerad tullfritt kunde dom inte svara på.

det jag vill veta är vilka avgasregler som gäller för denna bilen, med tanke på att bilar som är intagsna som flyttgods iprincip inte har några avgasregler alls = man kan lagligt trimma dom.

Mvh Erik
Vi hade inte tullar mot t ex tyskland på bilar 89 heller (vad jag kan minnas). Däremot var man tvungen att betala svensk moms och accis på den tiden.

Om bilen har undantag från avgaskrav skall det stå under andra kod-beteckningar

T.ex
- T31E Avgaskontrollspecifikation A21/89
- T31S BIL MED REGLERAD TREVÄGSKAT(BENSIN)ELLER USA-GODKÄNNANDE(DIESEL). BENSINDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA TOMGÅNGSKRAVEN FÖR L1-BIL(CO 0,5% HC100PPM)
- T31W Avgaskontrollspecifikation 91/441/EEG. (Anges för ett fordon som omfattas av kraven i 6 a § i bilavgasförordningen (1991:1481) och där inte koden T31X är tillämplig.)
(VVFS 1996:218)

Att den är intagen tullfritt har inget med avgaskrav att göra.

Den har troligen ägts av en svensk som jobbat på den svenska ambassaden i Bryssel. Ambassadtjänstemän får köpa sina bilar utan moms och tull och har dom sedan ägt den i utlandet i ett år och den under den tiden varit diplomatregistrerad får dom sedan ta med den hem utan att behöva betala moms och tull

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK, men bilen soldes ju utan kat original så att säga,

det ja vill åt är dom avgaskraven som flyttgodsbilar har, dom får man nämligen turbokonvertera och regga lagligt.

mvh Erik
Vad jag hittat har flyttgodsbilar olika undantag så det är vad just din bil har inskrivet för undantag som avgör

Har den inga tydliga undantag inskrivna har den inga undantag helt enkelt

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tallviking:

Detta står att läsa på miataklubbens hemsida:

- - - - -
*Får jag besiktiga bilen med turbo/kompressor?
En svenksåld-eller privatimporterad bil går inte att enligt nuvarande regler hos SBP godkännas ed någon form av överladdning. Skrönor finns om bilar som gått igenom med exempelvis kompressor - undantag finns säkert och besiktningsmän tittar ibland igenom fingrarna och ibland inte.

Visst undantag kan finnas för bilar som tagits in som flyttgodsbilar och som är i registreringsbeviset märkta med "F97B Införst tullfritt" (som definierar flyttgodsbil) och om det INTE står "T31S" - en bil med reglerad trevägskatalysator, gäller att
-årsmodell 1997- Flyttsak CO-halt lägre än 4,55 vol %
-årsmodell -1996 Flyttsak CO-halt lägre än 7,05 vol %
och då att generellt accepteras en effektökning på 20 % och en vridmomentsökning på 10 % av basmodellen. Vid större ändring krävs intyg från fabrikant/generalagent.

Detta "hål" innebär att man teoretiskt kan montera en turbo, och med rullande landsvägsutskrifter i handen, bedyra att effekt och vridmoment är under dessa gränser. Detta har ej författarna veterligen testats ännu.
- - - - -

Jag har sett en bil som det står F97B Införts tullfritt och i reg beviset står liknande CO-halt får max vara 7 %. Mao kan man glömma att denna går att "trimma fritt"?

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.