AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
713

sänka växellådan på en IX. e30

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Tjenare

Har impulsköpt mig en 325ix -87 där växellänkaget är paj på, har ett extra liggandes men det är ju trångt som f*n rent ut sagt, så ja funderar på om man helt sonika kan lossa bakre kardarn och växellådsfästet o sänka ner lådan i bakkant?

hur mycke går det att sänka innan toppen tar i torpeden? nätt annat som kan ta skada av detta? tänker på drivningen fram.

någon som har några smidiga tips på hur ja annars kan byta länkaget, det är alltså nr 10 som gått sönder ( Länk ) rakt under kula, verkar va ett måndagsex.

mvh Erik
ma
71
marcusix
1800 Ti -64
Det är bara att släppa bakre kardanen å växellådsbalken å släppa ner tills toppen tar i torpeden, sen kommer man åt länkaget..
Vet att spakstället skiljer mot en vanlig e30, men kommer inte ihåg om det staget var samma
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kollade mot realoem.com o det är inte samma reservdelsnummer på det ja har o det som sitter i ix:n, men ja tror att ja kan svetslaga det gammla.

ska ta en lite bättre koll nästa gång jag är i garaget

har du gjort jobbet själv nån dång? alltså sänkt lådan, så du vet att amn komemr åt lenkaget, är ju ganska trångt med fördelningslåda o allt.

Mvh Erik
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
jävlar va trånkgt, fy satan rent ut sagt, men nu e de gjort, sköjj att få köra bilen på alla växlar, o att man faktiskt kunde backa ut garaget =)

det lenkaget ja hadde passa inte olika längd, på dom, men ja tog o bara kapade det o svetsa på den bra ändan på original lenkaget,

drog ihop allt emd lite små hemma gjorda bussningar u nu funkar det klockrent,

har dock troligtvis inga bromsklossar fram, + att ABS:en indikerar ibland.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
ma
71
marcusix
1800 Ti -64
Ja, det är trångt även om man sänker ner lådan men det är ju ett måste..
Har haft nere lådan på mina gamla ix, å det var inte kul att komma åt länkaget kommer jag ihåg..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.