AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.997

Svårt att sälja BMW´n

Är det svårt att sälja en trasig bil?
Såhär ligger det till. Jag har under en tid försökt sälja bilen här på powerbörsen utan resultat. Den 25:e lade jag ut den på blocket och blev nedringd av "sista priset-kompisar" som ville köpa den för en struntsumma. Én av alla de som ringde var svensk och verkade uppriktigt intresserad (ställde massa frågor och förklarade att han hade en likadan själv), medan resten var invandrare.
Är det just för att det är en BMW som den är intressant för dom? De flesta som har ringt verkar bara ha läst halva rubriken för när jag förklarar att motorn har rasat och bilen inte går att starta blir dom förvånade och inte alls intresserade förutom om de kan få det till "sista priset".
Har någon annan liknande erfarenheter vid bilförsäljning?
Och varför ringer inte fler uppriktigt intresserade personer? Är mitt pris SÅ SKYHÖGT?
(OBS jag har inget emot invandrare, är själv inte 100% svensk...)
Min annons:Länk

/Stenis
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...man kan ju iaf konstatera just nu att 8000kr för en 518i med rasad motor inte är lättsålt m.a.o....
Jag personligen tycker ju inte att det är för dyrt OM jag nu var intresserad av en fräsch 518i (med rasad motor naturligtvis)..

En komplett motor BÖR ju inte kosta mer än 5-6' eller nå´t i den stilen från lämplig skrot eller privatperson..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Hittade denna billiga 518i som referens och då är ju din kanske för dyr(vet inte någon direkt fakta om bilarna iofs), men resten av salubilarna verkar folk vilja ha 20 000+ för..
Bara som lite tips,men du har väl koll på "marknaden" för 518 gissar jag..

Mvh Janne.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om det bara skulle kosta 6' för en motor skulle det innebära att man fick en fungerande 518 -95 för 14.000 kr. Prisvärt måste jag säga och fyndchans för den händige. Synd bara att det inte är de som ringer...

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jaja, jag får väl försöka ett tag till! BMW´n i Jannes länk är ju onekligen mer prisvärd än min...;) Förstår ju om folk heller vill lägga sina pengar på en fungerande bil. Risken är ju bara att min förfaller om den ska stå ute i vinter, och då förlorar jag ju ändå mer pengar på den.
Be
48
Berca
BMW M3
Hej!

Jag har råkat ut för tråkiga attityder på Blocket. Hade min M3:a ute tillsalu och fick en del mail som var på gränsen till hotande. Fick b la från en som kallade mej en massa okvädningsord och påstod en massa saker om min bil, utan att det fanns några som helst belägg för det.

Varför svarar man på annonser om man bara vill "skrämmas" eller vara oförskämd? Jag blir så trött... Nån mer som råkat ut för nått liknade?

Annonserade sedan ut den i BilSport och fick den såld direkt utan problem.

/ Berca
Otur, en kompis granne säljer sin trasiga (motorras) 525i-92 med blått skinn för 5tkr och är nerringd och folk bjuder över och den bilen är riktigt risig på alla punkter så varför du har problem att få 8tkr för en 518i-95 kan bara vara otur...

Stephan
Tror dom flesta som sålt en bmw via blocket har blivit mer eller mindre nerringda av "sistaprisetkompisar". Grymt tröttsamt med personer som ringer och bjuder typ halva priset..
Tycker bilen ser fin ut, och skapligt med utr med. Så 8k tycker iaf inte jag verkar helt orimligt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag sålde en BMW 518i 1995 i somras, jag var 3:e ägaren, AC defekt, 28 000mil, kanonskick invändigt. Utvändingt normalt skick, nya sommardäck fullstämplad bok, gick som en klocka.

Generatorn gick sönder och jag fick 10 000:- för bilen som den stod.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Många är väl dåligt läskunniga och tittar bara på bilden och priset och ringer.
Att dom sen är rädda för en rasad motor är konstigt för att byta motor på en bil är ju inte konstigt precis, tar bara en liten stund. Genomgånga motorer till BMW borde det finnas gott om.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Slutpris på runt 4-5 gissar jag.
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
jag har också en annons här och på blocket. 535-90.
Det har ringt två killar 2700 res. 2000 kr ville dom ge för den.
ja vet inte om den är för dyr men motor och skinn inredning är väl värd en del?
synd för att den kommer som din 518 bara stå och ruttna.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
För mig var situationen tvärtom, en invandrare som ringde och han prutade ingenting! Men då andra som ringde prutade oblyg 30-40K!

Jag tror att även svenskar börjar lära sig pruta hej vilt utan att skämmas, man kan ju inte få mer än ett nej till svar!

M3 E30Länk
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Beslutade att sälga min 525 89:a i somras efter att den blivit stulen och jag hade fått tillbaks den med uppbrutet tändningslås/rattlås och höger dörrlås.
Skrev i annonsen att den var stöldskadad. Gick annars bra i motor och låda, bilen var i bruksskick med div. små lack och rostskavanker. Talade om i annonsen vad som som var nytt och bytt och vad som var mindre bra. Lade ut den på Blocket och powerbörsen. 2 st ringde på hela sommaren, Den andra som ringde köpte den. Hade under tiden fixat låsen. Tror att köparen blev positivt överraskad över att låsen var fixade, han räknade nog med att fixa dessa själv, stog ju iannonsen att den var stöldskadad. Bilen var även avställd och var tvungen att besiktas innan oktober. Han köpte den i slutet av augusti och kunde köra ca 1 månad innan det blev körförbud. Begärde
12500 sek för den och fick 10800 för den. Bilen hade vid tillfället rullat ca.
34000 mil.
Som jag tror att det väldigt mycket tillfälligheter och att man lyckas hitta rätt köpare som gör att bilaffärer kan avslutas.
Åker nu svensktillverkat 855 GLT men saknar BMW just för motorkarraktärens skull. Bägge bilarna har 170 hk 2.5 motorer men BMW sexa kändes mycket så mycket piggare än nuvarande 5 cylindriga.
Sedan är fösäkringspremierna hutlöst dyra på BMW. Min 855 GLT har billigare halvförsäkring än BMW hade på bara trafikförsäkringen med samma
villkor.

Mackan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
För de första är de rätt svårt att sälja bilar i huvetaget just nu,och att sen försöka sälja en med rasad motor gör de ju inte enklare...
Tänkte även på,vad innebär "rasad motor" i detta fall? de kan ju va allt ifrån att den skurit ihop totalt och en ny motor är näst intill ett måste,eller att de är någon del/delar som är trasiga så motorn inte går att köra...är inte de ganska avgörande??
Sen att skriva "ej prutbart" gör nog inte bilen mer lättsåld heller...

Om du nu är lite orolig över att kanske inte få den såld över vintern,är de inte bättre att släppa den för några 1000 lappar mindre?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Haas>>>Läs och begrunda :)

Mvh Janne.
Många intressanta svar här. Tackar för det!
Jag får väl fundera lite över priset eller försöka hitta en torr plats för den under vinterhalvåret. Jag kanske blir mer sugen på att byta botor i den till våren. Då borde den ju i alla fall bli säljbar igen.

/Stenis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.