|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har gjrot en liten sammanställning över vad diverse filter kostar hos Mekonomen, Micro, Autoexperten och BMW för min bil. Här är sammanställningen. Mekonomen: Oljefilter: 112 luftfilter:212 Kupéfilter: 245 Bränslefilter: 199-277 Micro: Oljefilter: 106 Luftfilter: 163, 199(mann) Kupéfilter:216 Bränslefilter:281 Autoexperten: Oljefilter: 106-115 Luftfilter: 185-206 Kupéfilter: 208 Bränslefilter: 275 BMW Oljefilter: 130 Luftfilter: 230 Kupéfilter: 340 Bränslefilter: 350 Det som gjorde mig mest förundrad vad att Mekonomen hade dyrast kupéfilter(microfilter) jmfrt med dem andra förutom BMW såklart. Varför det? Det är väl ungefär samma prylar på Auto och Micro? Funderar på att köpa på Micro istället för Mekonomen, nämare och billigare men är det sämre? Jag läste lite på forumet innan jag kollade upp och vissa påstod att de hade hittat billigare filter på BMW vilket inte jag gjorde. Orginal är dyrast. | |
|
Om du ska jämöfra priset på filter, så får du begränsa dig till filter från Mann eller Mahle, eftersom det är just vad du får över disk hos BMW. Många reservdelsfirmor, säljer VIX filter och andra lågprismärken, vilket definitivt inte håller samma kvalitet som original. __ Bilblogg: Länk |
|
| Ok, tack för den infon! Mekonomen verkar inte ha Mann, det står inte det på deras hemsida iaf.. Är det nån som vet? | |
|
Meknomen brukar sälja Mahle. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Preics...hos mekonomen får man mahle till bmw iaf. Då kvalitén på dessa två filter är precis lika bra (mann & mahle) spelar de ingen roll vilken du köper. Men ja brukar alltid köpa Mann filter på micro då ja fått för mig att de känns bäst att köra på mann :-) sen är de ju billigare än hos mekonomen,de är ju aldrig fel :-) |
|
|
Är man medlem i BMW CS så har man ju 10% på reservdelar och i många fall jämnar det ut priset rätt bra. Sen föredrar ju jag som entusiast att hellre sponsra BMW än mekonomen om det enbart skiljer några få kronor. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mugge, varifrån får du att Wix skulle vara ett dåligt budgetfilter? Mekonomen har Mannfilter om man frågar efter det specifikt. mvh Jesper |
|
|
Det ställs mycket hårda krav på ett oljefilter, de ska filtrera bra, men inte strypa flödet, de ska stå emot otaliga temperaturväxlingar, tåla ständiga och plötsliga tyckförändringar, de ska tåla stötar och inte heller lösas upp av att ständigt bada i alla sura partiklar som ansamlas i oljan och sedan i filtret. De ska i mycket kalla temperaturer tåla att tjock olja pumpas runt i filtret utan att filtermatrialet tar skada (kall motor vid kall ute temperatur) och samtidigt filtrera bra när varm och tunn olja passerar igenom filter under mycket högt tryck. Kraven så hårda, samtidigt skiljer det så lite i pris mellan bra och billigt filter. Varför köra med något annat än just "original filter". Mann eller Mahle är båda underleverantörer av filter till så väl BMW som en rad andra tillverkare och är samma sak som originalfilter. Att Wix tillhör de billigare filtren på marknaden är väl vida känt (finns säkert någon som sämre), annars räcker det med att titta lite närmare på hur filtret är uppbyggt. Wix oljefilter är sällan försedda med övertrycksventil (snackar nu inte enbart om insatsfilter) eller stärkande nät runt själva filtermaterialet som ska hindra ras. Wix är annars leverantör av oljefilter till Biltema, så vill man tvunget gärna ha Wix så köper man det billigast där. Ibland bryr de inte ens sig om att förpacka om filtren utan säljer det i Wix förpackning direkt. Det var en incident på tapeten för ett tag sedan, där man hade använt ett Wix oljefilter på en LandRover med M62TU-motor, där filtret hade lösts upp (500 mil kvar till nästa service) av oljan och rasat samman och blockerat oljecirkulationen i motorn, med motorras som följd. Kostade visst drygt 270 000 kr att göra vid. Här är en bild på filtret: ---> Länk Tydligen vägrade försäkringsbolaget att betala ut ersättning på motorskadeförsäkringen när det framkom att man använt sig av filter med undermålig kvalitet. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mja, jag håller inte riktigt med dig. Eller jo, du har helt rätt i att det ställs hårda krav på filter etc, och jag kan hålla med dig om resonemanget att varför köra annat än original (om det nu inte vore pga priset). Faktum är dock att Wix är känt för att vara ett högkvalitativt oljefilter, och inte billigt skit. Möjligen hade de kvalitetsproblem för 15 år sedan, men de har sedan dess ryckt upp sig ordentligt. Att de flesta filtren skulle sakna övertrycksventil stämmer inte, och att ett filter skulle vara dåligt bara för att Biltema köper in det håller inte som argument heller. Biltema har idag väldigt många reservdelar som köps av tillverkare som håller hög standare, dock långt ifrån alla delar de säljer, vilket ju gör det till lite av ett lotteri att köpa reservdelar där. Att filtret är råbilligt hos Biltema beror på att de har stora volymer och har förhandlat sig till bra priser. Jag tror inte att priset från fabrik skiljer sig nåt större mellan t.ex Mann och Wix faktiskt, däremot utpriset i butik skiljer en hel del. Incidenten du nämner har jag nu läst om, och det som framkommer är att Wix är originalleverantör till Range rover (som var bilen det talades om). Det framkommer inte att det faktiskt satt ett Wixfilter på bilen vad jag kan läsa, och OM det nu gjorde det verkar det ju väldigt märkligt att försäkringsbolaget nekar ersättning pga att man har servat sin bil med originaldelar. Jag utesluter inte att det satt Wixfilter på ovan nämnda bil, men reklamationer och haverier kan tyvärr uppkomma oavsett vilken produkt man köper, även Mann eller Mahle. mvh Jesper |
|
|
Landrovern var servad hos en auktoriserad LandRover verkstad med ett originalfilter, vilket är Wix. Det skulle vara konstigt om autk. verkstad skulle använda annat än originaldelar. Att biltema säljer Wix kan givetvis inte ses som ett bevis på att Wix brister i kvalitet. När det kommer till oljefilter är jag väldigt selektiv, med vad jag använder till mina bilar. Men jag hade gärna genomfört ett test för att se exakt hur mkt som skiljer. Det är dock inte så lätt när man inte har tillgång till ett labb. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Heh, har inte du heller ett labb? Det var synd :). Missade att det var aukt verkstad som hade servat bilen, men det är ändå konstigt att försäkringsbolaget inte ersätter när man de facto har servat bilen med originalgrejer. Det kan ju inte vara ägarens eller verkstadens fel i det läget. Iofs försöker ju vissa bolag alltid komma undan och hitta kryphål, inget nytt under solen där :(. Men visst kör du med Mann eller Mahel så kan du nog vara säker på att du inte får skit, helt rätt :). Ville bara påpeka att jag inte anser Wix vara skit....och att jag är för snål för att köpa Mann "bara för att". Vi får väl se om jag byter åsikt när min insats följer med in motorn :D. mvh Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.