|
|
|
|---|---|
|
Som sagt en 320 e46 som härom morgonen startade på typ 4 av 6 cylindrar och 5 sek senare dog det och vägrar starta. Den tänder till ibland och det luktar bensin i avgaset. Har provart med startkablar om det skulle vara ström som fattades men samma senario. Någon som har några spontana förslag? | |
| Samma sak inträffade på min 320 (2003) när tändstiften gav upp. | |
|
Prova att ta ut kontakten till Luftmassemätarenoch se om det blir någon skillnad. Verkar som den fått onormalt mycket bränsle. Kamaxelgivare eller vevaxelgivare är tänkbara felkällor. En diagnos kanske visar på felkoder och man slipper leta "manuellt" AE |
|
|
Tackar för svaren! Jag har köpt stift som jag ska byta i morgon tänkte jag och funkar inte det så får ja åka och göra en diagnås på den! (Den har gått 10k mil) |
|
|
Precis samma sak hände med min bil (e46) vi 10k mil, det var bensinpumpen som gått sönder. De 5 sek som bilen gick var isåfall den bensin som motorn orkade suga upp själv,sen dör den. Testa att knacka med en skruvmeisel om du kommer åt, så kanske pumpen drar igång, dom brukar "glappa" innnan dom ger upp helt... //Bjerser |
|
| Min bensinpump gick vid 14k. Bilen fick rullas igång sista gången och kunde med nöd & näppe komma hem. Bilen var väldigt kraftlös på vägen hem samt att motorlampan lös. | |
|
Min bil hade samma symptom för ett par veckor sedan. Gick på 2 (av 4) cyl. Var tändkablarna som spökade. Kan vara samma på din? Gick på 2700kr att fixa. Tändkablarna ger tydligen upp, gärna vid kallare väderlek. Det är tydligen ett "typfel" man byter till Boschdelar. Vet inte ifall du eventuellt kan få det på good will ifall din bil är ny nog. Kör inte bilen till verkstaden, kan paja katalysatorn. |
|
|
Efter att jag bytt stiften så tände den till, men inte mera. Men den lät lite orkeslös så jag prövade att köra med start kablar en gång till, och så sparkade den igång ;-) Efter att ha köpt ett nytt underhålsfritt batteri på Biltema för 600kr jämfört med det på Micro för 1400kr så går den som den ska! Det var troligtvis en cell i batterit som hadde gett upp, som sedan resulterade i att stiften geggade igen efter att ha kört en del med starmotorn. Men det var hög tid att byta stiften i allafall! Tack för tippsen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.