AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.212

besviken på 525...04...automat...

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

Jag var och provkörde en 525....2004....automat....bensin....

Jag måste säga att jag var lite besviken på den....Jag vet om att automat brukar vara lite slöare en manuell och att den svarar inte direkt när man trampar på gaspedalen men eftersom jag provkörde en S80 D5....disel, automat och var minst sagt imponerad av hur den svarar med tanke på att den var automat och disel så trodde jag att BMW 525 skulle vara minst lika bra.....men det går inte att jämföra..de har lika många HK men Volvo svarade mycket bättre....visst det är jättebra bil och går hyfsat bra och snabbt men just det där att det tar 1-2 sekunder innan den svarar....vad beror det på?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lådan är väl adaptiv och den är kanske "van" vid att man inte gör så hastiga tryck på pedalen, bara en tanke.

Provade du sportläget? Då ska det bli helt annat...
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
jag tror inte den hade "sportläget" S-läge....är det standard i 525...?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En stark diesel automat känns garanterat piggare från botten än en 525iA. kombinationen av diesel och turbo ger ju ett rejält vridmoment på lägre varv medan en 525iA behöver lite mer varv för att röra på sig.

Sen är det ju som nämns ovan en adaptiv låda i 525:an och har bilen körts lugnt en tid så kan den kännas lite seg. Sportläge finns på alla Steptronic, bara att föra spaken till vänster från D-läget. Alla 525iA har Steptronic.

___
//Ulf
na
630
navi
BMW325xi -06
Min 330ia kändes väldigt trött i början när jag köpt den. Hade körts av småbarnsfamilj och mest av frun i huset med barnen i bilen. Hade kört lugnt.
Det tog flera dagar med lite tyngre gasfot innan den började svara ordentligt.
Så det verkar ta ett tag innan den adaptiva lådan ställer om sig.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
En fotnot: Tidigare körstil påverkar inte alls hur lådan växlar just nu. Den adaptiva funktionen består i att lådan momentant väljer mellan 4 olika körprogram från sportigast till mest ekonomisk samt vinterprogram tex,

Slirar bakhjulen skiftar styrboxen direkt från ekonomi till vinterprogram (start på tvåan samt tidigare uppväxlingar).

Vid stora gaspådrag skiftar styrboxen direkt från ekonomi till sportprogram.
Kör man med konstant gas skiftar lådan sedan tillbaka från sport till ekonomiläge.

Den adaptiva funktionen innebär inget annat än att det programval (sport, ekonomi, vinter) man kunde göra med en knapp på 80-tals och tidiga 90-tals lådor nu görs blixtsnabbt och automatiskt av styrboxen.

molle
na
630
navi
BMW325xi -06
Bra att veta, men varför säger de på BMW att det tar ett tag för lådan att anpassa sig till min körstil?
Sedan kan ju min uppfattning om att bilen var trög i början bero på att den var försiktigt körd och att jag sotade ur den genom lite hårdare körning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.