AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.598

Skillnad lätttrycksturbo och "vanlig" turbo

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hej!

Kan någon förklara för mig skillnaden mellan lätttrycksturbo (150 hk) och "vanlig" turbo (175 hk eller mer) hos Saab.

Är det så enkelt att det bara är storleken på turbon som skillnaden ligger?

"BMW M3 V8, finns det bättre?"
På lättrycksturbon är magnetventilen öppen hela tiden, på äldre årsmodeller fanns den inte monterad överhuvud taget. På "vanliga" turbon är magnetventilen stängd tills ett vist tryck nås varvid den öppnar för att undvika för högt tryck = turboras.

mvh

Kalle
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
På de äldre saabarna så saknas laddtrycksstyrning helt dvs turbon går endast på grundladd, inte ens intercooler fanns på dessa (900s 90-93). På 9000 räcker med att montera magnetventil + chip för att få en fulltryckare. De nyare har jag lite dålig koll på
ma
39
maccis
Porsche 911 GT3 -08
På de "små" i 9-5orna så tror jag det räcker med ett chip så har du samma effekt. I min gamla 9-5 2.3t (OBS litet t och 185Hk) så hade jag bara en liten snurra bytte den till samma som i 2.3T som har samma snurra som Aeron då kunde man kräma ur mer effekt mha chip.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Sen kan aggregaten se exakt likadana ut från utsidan, som nyare 9-3:an med bio-power motorn. Likadan motor och turbo, olika programmvaror och lägre laddtryck i 1,8t jämfört med 2,0t.

"vsurapol" beror på vilken modell du menar. 9-3 eller 9-5 har lite olika motorer. Antar att du menar modellerna före -00:

Saab 9-5 i dom första versionerna hade en 150 hk motor, en 2,0l lättryckare.
Fanns också en 175 hk motor på 2,3l, också den en lättryckare, senare uppdaterad till 185hk. Nånstans där emellan kom Aeron på 230hk 2,3l fulltrycksturbo (ej samma aggregat som 2,3t) men den hade även annorlunda insug, kolvar, spridare, avgassystem och lite annat än 2,3t.

första generationen 9-3 hade en 150hk 2,0l lättrycksturbo och en 185hk 2,0l fulltrycksturbo när den kom. Senare kom en 2.0T med 200hk och större turbo och lite annat godis, senare utvecklad till Aero.

Rent generellt när man pratar standardturbo med så liten skillnad i effekt kan man säga att storleken på turbon spelar inte lika stor roll som innehållet i aggregatet, turbinbladens vinkling, laddtrycket och motorstyrning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.