AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.758

Byte från manuella stolar till elstolar i en E34, är detta möjligt?

ov
7
ovetande
525 tds - 95
Jag vill byta ut mina manuella stolar till el-styrda i min E34, är detta möjligt. Om så är fallet vad behöver man göra-förbereda. Är styrningen i själva stolarna? krävs det bara en strömförsörjning? Jag har ingen egen kunskap som sagt, jag är en "ovetande"

Jag har bytt stolar i min E39, då behövde jag bara dra två kablar från stolen, en till jord och en till plus för att få det att funka. Så det borde väl inte vara svårare på E34.
ov
7
ovetande
525 tds - 95
Tack det var ett MYCKET lugnande svar, detta borde jag "klara själv"

Nja...Har du TUR så är det bara att ansluta stolen till de befintliga kontakterna o kart...Men...Det finns 2 "typer" av elstolar har jag för mig, den första är vanliga elstyrda komfortstolar utan minne (?) dessa borde vara enklast att koppla in...Sen har du den lyxigare varianten, el-sportstolar med minne, då behöver du förutom stolarna även "styrmodulen", säkerligen betydligt krångligare att koppla in, har svårt att tro att det är förberett för dessa stolar på alla E34...Men som sagt, jag vet inte utan gissar bara...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Dawwe: styrmodulen sitter i förarstolen.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Dawwe har rätt i att det finns elstyrda stolar utan minne också. Har sådana i den ena av mina E34.
Dumt att inte ha minne, vitsen med elstyrt förvinner ju lite där.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ov
7
ovetande
525 tds - 95
Tack för alla synpunkter! Jag har inte utforskat om det är stolar med minne. För närvarande är dom inte i min ägo, men förhoppningsvis innom en snar framtid. Vad jag kan förstå av era funderingar så borde det gå att lösa med lite hjälp av någon kunnig som vet vad "styrmodulen" är? Är det lätt att montera bort dörrsidor och säten, undrar en ovetande. Vad bör man tänka på!

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag satte i elstolar utan minne i min e34 det var väldigt lätt tog ca 30 min.
De sitter skruvade med en special bult i bakkanten men det går att losa den med en vanlig hylsa (ej sexkant). Sedan är bältet skruvat i stolen och så går det en liten vajer till höjdjusteringen av bältet. Fram är de bara ihakade.
Här finns lite bra tips...
Länk

Vitsen med elstolar utan minne är att de är lätta att flytta bak när frugan inte har skjutit tillbaka sätet. (men minnen är ju bättre...)

Lars

ov
7
ovetande
525 tds - 95
Tack för allt det var en mycket bra och instruktiv LÄNK. Nu hoppas jag att allt kommer att lösa sig. Bilen väntar på att omlackeras i orginalfärgen, ( santorineblå )sedan kommer detta med en "ny" skinninredning. Jag har aldrig varit " såld " på detta med bilar och allra minst BMW. Jag är ingen bilmänniska, men nu har denna bil ( BMW 525 -95 ) kommit i min väg och förädrat mitt liv. Jag har blivit en "nörd" till min frus stora förtvivlan. Men jag är ganska övertygad om att hon kommer att trivas i BILEN framöver.
Tack för alla tipps!!!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
lalaw. Det där med att köra tillbaka stolen innan man sätter sig när frugan har haft bilen har jag faktiskt inte tänkt på innan. Vad dum jag känner mig! ;) Det är ju skitsmidigt! För att hoppa in i frugans körposition och sedan skjuta tillbaka och sänka är inte det lättaste.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.