AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
698

Garanti på utbytta karosseridetaljer?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Börjar bli ganska trött på det här med rost nu. Har tidigare bytt motorhuv samt bagagelucka på good-will. Nu för en månad sedan kollade jag dörrarna inför att garantin skulle gå ut. Hittade lite småbubblor ovan kittsträngen på båda vänsterdörrarna under gummilisten. På båda dörrar runt dräneringshålet. Det verkar som vanligt med kittrosten inte komma inifrån utan där vattnet rinner ut börjar det alltså. Det tråkiga var att jag bommat att garantin just gått ut eftersom köpekontraktet skrevs senare på första ägaren p.g.a att den gått som demo ett par månader. Ja ja, bara att bita i det sura äpplet och fixa det efter bästa förmåga genom att ta bort kittet och blästra och dona för att åtminstone bromsa symptomen. Det finns även små små bubblor i fågelbadet som skall fixas. Droppen var när jag idag skulle fylla spolarvätska idag och passade på att kolla konditionen på den "nya" motorhuven. Inte något på vänstersidan vid lyktan, men på höger var det rejält bubbligt. Över lag blev den nya huven finare på insidan med klarlack och allt, men just vid högerlyktan i framkant var det väldigt tunt med både metallic och klarlack. Detta före att den nya huven varit med i två år! Jag anser att en gammal skada som bara blästras och grundas med etsande grund håller längre tid även om det inte är det optimala. Nu till frågan: Hur ser BMW på en sådan sak när garantin gått ut? Deras intresse är väl att nyare bilar inte skall vara rostiga, men en drygt sex år gammal kanske inte prioriteras. BÖrjar faktiskt så smått tvivla på om man skall åka BMW mer. En Passat till familjen och en E30 att busa lite med för körglädjens skull kanske vore modellen...

AE
Rosten på motorhuven har kommit tillbaka på mindre än ett år på min E39... Och det är inte lite rost!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Samuel2, gällde det en utbytt huv även för dig? Kollade bagageluckan också, men där hittade jag ingenting. Där har dock färgen och klarlacken flytit ut mycket bättre runt kittningen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Borde vara 12 månaders garanti på utfört arbete ??

snabbsurfar i 200km/h funkar rätt bra :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, då är jag rökt i alla fall. Tror min granne och bilplåtslagare skall få ta hand om det här. Han har fått hejd på rost bättre förr än vad BMW får med utbytta delar. Det är något skumt med det där kittet om det inte överlackas tjockt. Min Merca W123 som inte är känd som bilvärldens under av rostfrihet har inte tillstymmelse till rost i någon fals efter 24 år, men jag misstänker att det var dödskallar på både kitt- och färgburkar på den tiden..
Hasso, för tusan! Jag hoppas du sitter på X2000 och inte i 540:n bakom ratten:)
I så fall får du skela som Ford-ägarna, med ett öga på vägen och det andra på oljelampan :))

AE
Japp på en utbytt huv! Eller nja dom sa i alla fall att dom bytte den...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den är säkert bytt. Mitt problem bytte sida från höger till vänster, så jag är ganska säker på att den blev bytt. Dessutom tog det 2-3 timmar att fixa den så den nya låg nog lackad och väntade. Sedan ser ju kittsträngen robotappplicerad ut. Det jobbiga är att intresset verkar vara att hålla bilarna hyfsat rostfria under garantitiden och monterar samma dåliga lösning igen. Det är ju inte riktigt utveckling. Det borde ju vara kittet som är boven för rosten verkar börja under kittet och inte inifrån själva karossdelen och ut genom falsen. Det borde kännas onödigt kostsamt att lägga ner allt arbete bara för att montera dåliga delar igen. Jag kommer inte tjata mer om det utan låta min granne som är en yrkesstolt bílplåtslagare fixa felet. Har alltid velat ha nya fräscha delar då lagningar aldrig går att få 100%, men i detta fallet räcker en sådan lagning mycket bättre än en ny huv är jag säker på.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.