AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.178

Problem.. Olja i massor på alla stiften, och startmotorn går för lätt.

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Hej..
Blev lite ledsen nu när jag skulle starta bilen, den slog 2 slag och startade nästan, innan startmotorn började gå väldigt lätt, och inga tendenser att starta längre.

Tagit bort alla stift, och de dryper verkligen i olja, allihopa..
Har tagit bort oljekåpan, men packningarna där mot stiftbrunnarna verkar ok.

Är det toppen som åkt? Skulle verkligen alla stift bli fulla med olja?

Behöver hjälp..

Bilen är en 325i -93 med vanos.
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jag har förresten sökt lite efter inlägg, och sett att ventilkåpspackningen kan läcka.

Men bör bilen gått bra igår, och idag så droppade bara stiften, och alla 6 stift?
Kunde förstått om det var något av dem..
Samt att startmotorn drar runt motorn så lätt?

Har faktiskt aldrigt bytt stift, så jag har aldrig sett hur de sett ut förr, men kan det vara packningarna?
Skulle faktiskt kunna sova gott om det bara var dem.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är du säker på att det är olja? Om så är fallet på alla sex cylindrar borde det ha kommit in via vevhusventilationen om den t.ex blivit tät och olja sugs in i insuget.

AE
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
om startmotorn går lätt måste du ju vara utan kompression vilket betyder att det läker någonstans
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Japp, det är olja, och rätt mycket.
Det kan ju kanske samlats i brunnarna ett längre tag, och därav helt täckta stift.
Men jag har inte märkt någon tendens alls tidigare att den inte ska starta, eller någon blårök.

Det luriga är att jag hade märkbar kompression första slagena när jag försökte starta, och att det sedan gick lättare att dra runt motorn.

Kan det bli så att packningarna är så dåliga att det blev tryck i brunnarna, och dränkt dem?

Jag vet att alu topparna inte är dom bästa, men jag förstår inte riktigt hur alla stift kan blivit oljiga.
Bilen var helt kall, så toppen bör ej vara slagen, och slagen topp/kass toppackning bör inte drabba alla stift?
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
men vänta nu... vart på stiften är set olja?.. är det på elektroderna eller är det utanför förbränningsrummet?

Om en motor helt plötsligt tappar kompet så brukar det vara kamdrivningen som hänt nåt med.

Om du ändå har ventilkåpan borta så kolla hur kammarna står och att dom går runt som dom ska.

JJ
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Oljan är på hela stiften, elektroderna med. Men det kan även runnit över stiften när jag demonterade dem, svårt att avgöra, men elektroderna var fulla med olja, och gissar att det är, iallafall en av orsakarna att den inte startar.

De långa "spröten" till tändspolarna var helt oljiga också, så det kan tyda på att det kommer från dåliga packningar.

Kedjorna till kammarna ser helt ok ut.

Har kikat i vevhusventilationsutrymmet i kåpan, och det var inte tilltäpt.

Planen just nu är nog att byta packningar och stift, skruva ihop allt, och hålla tummarna.

Det enda som känns oroväckande är att den går lättare än vanligt på startmotorn. Men det kanske är inbillning när den inte tänder, och bara snurrar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, oljan låg i brunnarna. Det är möjligt att du släppt ner en del olja i cylindrarna och över elektroderna när du tog ur stiften. Dpn plan låter bra. Se till att göra rent spolarna och halsarna ner till stiften riktigt.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.