AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.211

byte torkaraxel bak e39 touring 01

Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Hej

jag har skruvat bort det mesta. torkare + bakomliggande "stora" muttern på utsidan. På insidan har jag lossat "allt" som ser ut att höra till axelpaketet.

Problemet är att axeln inte vill släppa. Under den "stora" muttern på utsidan ser det ut som en bricka. Denna bricka ser ut att förenat sig med axeln. Är den gängad??? Eftersom glas är inblandat vågar jag gå lös med storhammaren. Hur gör jag???

mvh
Är det själva axeln som går för torkaren eller hela bakklumpen på rutan som du
vill sära mot den delen inne.
Ifall de bara är axeln så sitter de en liten låsring på axeln som du får lossa med
en liten mejsel och sedan drar du ut axeln inifrån med en tång, du får nog rucka
fram och tillbaks samtidigt så går de lättare.
Men om de är hela klumpen med rutöppnaren och allt som du ska ha lös så är de
nog bara bågfil och kapa av den och byta både delen ute och inne.
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Hur ska jag beskriva...
Det är inte klumpen på utsidan. Det är inte heller enbart den lilla axeln. Det är "paketet" på insidan som den lilla axeln går igenom.

Det är som om brickan errodrerat fast i gängorna som muttern som håller fast grejen i klumpen. Vad kostar en klump =(
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Länk

Kanske blir lättare om du kikar på ovanstående bild?

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
s**tbra, här syns ju ingående komponenter. Det är ring 11 som inte vill släppa. Den har blivit ett med gängorna på axel grejjen. Är det bara våld som hjälper? Finns det något smart sätt att pressa igenom axel?

mvh
Den där axeln kan rosta fast som satan. Jag skulle byta ruta i somras pga rost i själva luckan och axeln satt fast på den nya rutan så jag använde torkarkomponenterna från den gamla. Tog ur axeln lätt som en plätt på den gamla rutan, men på den nya rostfria rutan satt den som berget, en enda hoprostad enhet. Man törs ju inte använda särskilt mycket våld eftersom det finns risk att spräcka rutan. Jag vet inte om det är något alternativ för dig, men jag borrade och slipade sönder plastfästet, så gick axeln ur hålet i rutan med bricka och allt. Sedan fick jag ta plastfästet från min gamla ruta och flytta över. Se min blogg för bilder, scrolla ned till 2007-06-15: Länk

Mvh
/Janne
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Köpte bil i helgen, märkte när det regnade dagen efter att baktorkaren inte funkar. Kände på torkaren att den gick väldigt tungt, så antar jag åker på att byta den. Så undrar vad kostar denna sats? Och är det samma monteringsvis som på E46 Touringen? (finns under "gör-det-själv")
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Hur får man bort plastkåpan som sitter på utsidan för att komma åt muttern som håller torkaren och axeln?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Det sitter en LITEN insektsmutter på undersidan (mot backen) av microbrytaren. Lossa den, så kan du få loss hela microbryterdelen. Sedan är det bara en rund liten kåpa över muttern som håller armen (Tror jag det var).
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Stämmer bra. Den lilla skruven sitter rejelt den med. I alla fall gjorde den det för mig.

Dessa saker var dock inte så dyra =) Men det var bakrutan =(. Det bra var att jag kunde laga rosten som blivit bakom och som man inte kommer åt med rutan monterad. Något år till och rutan hade trillat bort av sig själv.

Gott nytt år...
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
hela paketet (torkare, axel och bult etc) kostar ca 700kr, så går den segt så är det lika bra att byta den, så inte torkarmotorn går sönder.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
har för mig att du kan ta loss hela delen nr 5 i länken ovan och göra lossandet av axeln på arbetsbänken.
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.