|
|
|
|---|---|
| är dte någon som känner till vad som står fel om man känner att efter man släppt gasen så fastnar den nästan i det varvtalet då man släppte gasen. Detta är inte helt sant eftersom att den väldigt långsamt tapar i varvtal.... | |
|
Kärvande gasvajer? Ta loss vajern vid spjället, häng upp den och droppa ner olja. Tidsödande men f-sen vad fint och lätt vajern löper sedan! Har gjort så på tre E34 för att få den där fina nybilskänslan i gaspedalen. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| grejen är att jag kände på gasspjället å de flärparna verkade reagera som de skulle | |
| vet du om kärvande gasvajer kan vara anledningen till att bilen inte motorbromsar som den ska? | |
|
vrid gasspjället för hand och se om den beter sig likadant då. annars kan ju tex tomgångsmotorn jävlas, ryck kontakten till den och se om det blir nån skillnad! |
|
| bilen fungerar även att starta och köra med utan tomgångsmotor om den är varm... förstår verklige inte varför inte motorbromsen inte alltid kopplas in direkt efter det att man släppt gaspedalen så vida motorvarvtalet är någorlunda rimilgt... | |
|
Du kan tydligt känna om det uppstår glapp i gaspedalen då du släpper gasen om vajern kärvar, ungefär på samma sätt som när man kör med farthållare inkopplad. Kärvar vajern så motorbromsar den så klart sämre då inte spjället stängs så fort. Ett kärvande spjäll ger såklart samma symptom. Är det inte kärvande vajer eller gasspjäll har jag tyvärr inga idéer om vad felet kan bero på. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Kom på en sak till, fjädern vid spjället är inte paj? Den ska vara så stark att den både orkar stänga spjället och dra tillbaka gaspedalen vid gasuppsläpp. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Kolla om den inte tjuvluftar någonstans. Det Lättaste är att spruta med startgas och se om den ökar i varv. | |
|
egentligen finns det ju inte så många grejer det kan bero på... den får ju på nåt sätt i sig luft efter gasspjället och då finns det 4 möjligheter och kontroller: 1. läckage genom gasspjället - kolla så det stänger som det ska! 2. läckage genom tomgångsmotorn - plugga igen det hålet! 3 läckage genom insugspackning - testa med startgas 4 läckage genom spridare - testa med startgas så det är bara att undersöka dessa saker |
|
|
grejen är att jag inte är någon expert på att meka bilar men.... det jag vet är: att den inte tjuvluftar på bälgen mellan lmm och insug iaf. Detta eftersom att jag bytt den bälgen mot en helt ny. Sen tycker jag själv att fjädern till gasvajern verkar fräsch. Hur vet man om den inte är i ett tillräckligt bra skick för att både orka stänga spjället och dra tillbaka gaspedalen vid gasuppsläpp? Jag har två stycken olika tomgångsmotorer, en som satt på när jag köpte den och en som suttit i en 735i som jag köpt på en skrot. Det märks ingen skillnad mellan de. |
|
|
en enkel grejj som det kan vara, är att kolla att du inte släpper upp kopplingen innan du släppt gasen. bmw har en tendens att hänga lite på gasen, iaf dom flesta jag haft med 6orna. och ibland är det så att man ligger kvar lite med foten på gasen, och detta gör att det ser ut som den hänger sig kvar. ett tips som du säkert tänkt på, men tänkte ändå dela med mig då det var detta som var problemet för mig. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
jodå, en sån där enkel miss handlar det alltså inte om. Jag kan tillochmed köra bilen i treans växel utan någon fot på gaspedalen.... så mycket gasar den själv även om det går lite trögt då faktiskt.... Men jag tror fortfarande att det hela beror på en sensor någonstans som inte fungerar som den ska. |
|
|
Ville bara meddela att jag för några dagar sedan löste mitt problem med min tomgång och tillhörande motorbromsproblem... Det löstes genom att jag bytte till en annan "Throttle Valve Switch" och vred den till en annan position så den säkert stänger till gasspjället var gång man släpper gaspedalen. Tack alla ni som har svarat. / Tamm |
|
|
Tamm: Kan du förklara lite mer, då jag har samma problem? Det händer mycket sällan, och då ofta när bilen är kall, så felsökning är inte det lättaste då man inte direkt kan framkalla felet. "throttle valve switch" är det tomgångsventilen? den kallas väl idle-nånting? vore mycket tacksamt om du kunde förklara lite mer ingående? mvh kristian |
|
|
Hej Kristian... Mitt problem uppstod så gott som aldrig när bilen var kall, utan istället då man gjorde en varmstart eller så... "Throttle Valve Switch" är någon slags brytare till gasspjället som jag förstått det, ord för ord betyder det väl gas-ventil-brytare.... Den sitter precis vid insuget. Det bästa är väl att visa en bild på hur det ser ut: Länk Det är nummer 2 på denna skiss. Det som hjälpte mig var att vida denna svarta dosa lite medurs... |
|
|
Tack för hjälpen. ska se efter om jag har nåt liknande på min bil. ska riva insuget i dagarna och byta ut tomgångsmotorn till att börja med. BTW: hamburgarna var jättegoda! :) (diamantsvart M5) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.