|
|
|
|---|---|
|
Har trassel med 325:an och skulle behöva lite hjälp. Historian: Stod sex månader, medan jag var borta. Startade upp den och den gick precis som vanligt. Körde den två dar, ca sex mil. Och ett par hundra meter hemifrån så dog den på väg in i en kurva vid nerväxling. Rullade inte igång, men startade på starten efter jag stannat. Ryckte och jävlades, svarade inte på gas osv. Och dog igen på väg hem. Trodde kanske soppa filtret var täppt, bytte det utan skillnad. Verkade ha en kass soppa pump i tanken. Lyckades bryta sönder en anslutning på den externa, smidigt;) Satte dit en ny extern och skippade den i tanken, har slang ända ner till silen i botten av tanken. Fick bra tryck och soppa fram. Provade igen, rycker spottar och smäller i avgassystemet. Svarar dåligt och gillar inte last, men gick på tomgång och tomgångsvarvning. Gick också på jämngas / jämt varvtal. Kollade fördelarne och rotorn, såg ut som skit. Massor mer ärg och angripna stift. Bytte rotor och fördelare, men ingen skillnad. Känns som att tändningen är off, misständer och jäklas. Har trippelkollat att tändkablarna sitter rätt. Stiften är sotiga, gnista borde finnas. Den startar på en gång men går inte rätt. Vad ska det vara för motstånd på tändspolen? Induktiva givaren på vevaxelremskivan har jag mätt till 500ohm så den ska väl vara ok. Ingen avbruten vipparm. Remmen har inte kuggat över, märkena linar upp och den ser fräsch ut. Lmm:en kanske kan vara kass, men den spelar väl inte så stor roll på tomgång när den är kall? Går alltså inte rent på tomgång heller nu. Skapligt mycket olja i insugsbälgen men det brukar det väl nästan vara på dessa? Allt är orginal när det gäller tändningen vad jag vet. Förrutom den är ommappad, men den har gått så i flera år. Trimkam och höjt bränsletryck. Någon har tips om vad som kan vara kasst och vad jag skall kolla? | |
|
Jag skulle kolla tjuvluft. På beskrivningen låter det som min M3a betedde sig i somras. Då hade ett rör på plenumet lossnat och massor med luft kom in den vägen. Kolla alla anslutningar på insuget, t.ex. bromsservoslangen som bara är ipressad och kan lossna. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag bugar och bockar:) Gick över slangarna igen och det var en som inte satt som den skulle. Exakt den du sa faktiskt, anslutningen av slangen till bromsservon mot spjällhuset. Satt lite löst och glappade, precis så den inte var tät. Märkte det inte förrän jag kände på den, syntes inte. Den verkar fungera fint nu. Många tack! |
|
ASA racing |
Har märkt detsamma på min E30, att just den slangen glappar lite grann. Satte du bara dit en ny slangklammer eller vad? Original sitter det ju som några pressade ringar. |
|
På min var det inte slangen som glappade i anslutningen mot 90 graders vinkeln. Utan där den går in i spjällhuset. Så jag körde en fullösning för att se om det var det som var mitt problem. Packning på tub och bundband för att hålla in den. De klämmor som sitter orginal borde väl gå fint att ersätta med slangklämmor. Säker inte dumt att byta slang heller samtidigt, brukar ju bli lite torra och spricka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.