AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.506

kostnad topplocksbyte E30 320

Hej alla!

Vad kostar det (ungefär) att byta topplockspackning? (tänkte lämna in)

och ska man passa på att byta kamaxel också? Den är rätt sliten och jag har en liggandes hemma.. Frågan är hur pass mycket mer dom kommer ta för kambytet också :(
ASA racing
Jag lämnade in min M20 topp för helrenovering, hade själv ny originalkam,vippor,bult,packningar,mm,mm.
Arbetet gick på 7.500:- då planades även toppen, samt att alla ventiltätningar byttes, inslipning av ventiler,mm

BMW ville ha 12,500 för samma jobb.

Ska man lägga ned dom pengarna, så förutsätter det att din E30 är i absolut toppskick. Annars är det bättre att byta bil. (eller motor)
hmm ok.. tack för svaret! nja den är i bra skick, inte topp :-) får fundera på det
Det där fixar man själv...Räkna med typ 4-6 timmar att lyfta av toppen, sedan monterar du isär o tvättar toppen näst följande dag...Dag 3 så sätter du ihop toppen slippar in alla ventiler, byter kam osv. Dag 4 montering av topp samt insug mmm, är du trött rekommenderar jag att montera remmen dagen efter...Självklart kan man göra allt detta på en helg men då får man ligga i eller "fuska" med rengöringen av toppen...Renoverade själv en M20 topp för ett antal år sen, tog en "vecka" men bra blev det iaf...
ASA racing
Dawwe: Har du inte glömt en hel del viktiga råd? som att motorn t,ex måste ställas in rätt (ÖD)innan demontering av toppen påbörjas. Annars krockar ventilerna med kolvarna. Sedan är det luftningen som de allra flesta åker dit på.

Har motorn dessutom gått varm och man hoppar över planingen av toppen, så är det tillbaka på ruta ett igen. Dessutom återanvänder man inte gamla topplocksbultar,mm,mm. (massor att tänka på) Och massor som kan gå åt helsicke;-)
ASA racing: Man kan ta bort toppen oavsett hur ventilerna står, däremot skall man självklart återmontera så som du skriver:-). Klart det är mye o tänka på men de mesta e "bonnförnuft" så att säga...Plana gör man om man vet att toppen är skev eller liknande. Om man däremot lyfter av en OK topp (självklart iskall topp o bultarna lossas stegvis...) så är det inte nödvändigt. Min "topprenovering" gick på ca 6000kr (3500 för inköp av "ny" topp som sedan renoverades upp med några nya vippor, nya ventiltätningar samt inslipning av ventiler), så om man"bara" skall byta topplockspackningen o passar på att "snikrenovera" toppen (dvs slipa in ventilerna + nya tätningar) så behöver det inte bli så mycket dyrare än "sotningssats + bultar"(ca 1500???),ev planing av toppen (1000???),kamremssats (ca 750), vattenpump (lika bra o byta när man ändå har allt nere, typ 500??) samt lite glykol...I runda slängar 4000kr. Luftningen har jag aldrig haft problem med oavsett vilken motor det rört sig om (har gjort detta på mååånga M20,några få M30 samt min S38).

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
DAwwe, vad tvättar du/man toppen med?
Frifart:Jag tog Biltemas kraftigaste fälgrengöring+kallavfettning i kombo med tandborste...Tog som sagt sin "lilla" tid...Gör aldrig om det igen, lämnar hellre till nån mekanisk verkstad som har "avfettningsbad" o betalar några hundralappar nästa gång,om det nu blir någon...Har hört att diesel/fotogen skall funka bra att "tvätta" med men jag har ej testat...
ASA racing
Min topp blästrades med "malda nötskal" den vart som ny. Så efter detta behövdes ingen tidskrävande tvätt. Skiten blåste bort på några få minuter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.