AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
783

Ojekyl till automatlåda, 525iA

Har märkt att det börjat droppa olja framme i fronten, någon rödaktig historia så jag antar att det är från växellådan, plus att den börjat växla rätt hårt och slirar lite ibland så det verkar ju kunna hänga ihop med varandra.
Har inte lyckats se exakt vart nånstans det läcker, är lite knepigt utan att lyfta upp bilen..

Sitter det en separat oljekylare till lådan eller är den kombinerad med vanliga kylaren på något vis?
Är det något visst ställe det brukar kunna läcka på?
Vart får jag tag isf tag i en ny oljekylare och till vilket pris?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e34? Ja den "vanliga kylaren" på bilar med automat är speciella och har längst ner en integrerad oljekylare för lådan. Kylvattnet kyler alltså lådans olja. Det är inte ovanligt att det kan bli läck på kylet eller slangkopplingarna till det. Lyft upp bilen på en lyft. Om det är kylet är väl skroten ett alternativ - samma bil med automat.

Har man otur kan vatten läcka in i lådans olja och då blir det riktigt dyrt. Men i ditt fall är det antagligen bara oljan som läcker ut.

molle

Tack för svaret, glömde skriva att det var en e34 det gällde.
Blir till att hissa upp bilen och kika lite närmare då =)
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Om det är en bil med nivåreglering så kan det vara tryckröret från den kombinerade servopumpen. Hade det felet på min och jag letade "på fel ställe" eftersom oljan var röd men det är den ju till nivåregleringen oxå. Röret hade skafts av ett fäste på motorn och ett pyttelitet hål gjorde fläckar på marken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.