AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.030

HC halt fel på min M5a E34

Ranch
Tjena!

Först och främst så ska jag säga att jag är helt ny här, så hej på er :)

Nu till problemet! Var nyss in med min M5a på besiktningen och fick ett lass med 2:or, inga riktigt svåra förutom att HC halten var för hög på tomgång, nu vet jag inte riktigt hur jag ska fixa det problemet på ett riktigt sätt (att hälla i 10% E85 och "fuska" sig igenom besiktningen vill jag nog inte göra på en såpass fin bil).

Är det bara verkstaden som kan göra någonting åt ett sånt här fel eller finns det någonting en glad amatör kan göra?

MVH Nicklas
Gemini__
Välkommen till forumet.

Varmkörde du bilen ordentligt innan du åkte in och besiktigade? Inte alls ovanligt att det blir fel värden på dessa bilar om man inte gör det nämligen.

Här var det visst en lambdasond som var boven i dramat: Länk

Mvh:
Thomas

Ranch
hmm, lambdasonden kan det vara, han går lite ojämnt på tomgången också om det kan vara till någon hjälp?

Men man kanske skulle ta och byta lambdan iaf. för säkerhetsskull!
Ranch
Glömde säga att jag varmkörde den ordentligt, olje tempen låg på ca 95-100c och vattnet ca. 90-95c, så det borde vara bra nog!
har du kört länge på oljan du har i motorn?.
fräsch olja gör under för värdena.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Ranch
Det kan du ha rätt i, tror det var ca. 2 år sen den byttes enligt vad det står i boken, så det är väll dags igen!

Vilken olja är att rekomendera till min M5a?
2år?.. hoppas du kört lite på dom milen ;).

10w60 catrol är väl den många kör på.

men en fin olja klassad 5w50 borde funkar alldeles utmärkt..

testa sök på forumet här, på olja och m5 så hittar du nog vad du säker, annars är lokala bmw återför. ett bra alt.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ranch: Kika in på www.e34m5.se om du gillar M5 E34.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ny olja och filter + nya tandstift fıxar nog bıffen...
Ranch
Ska byta olja och filter, det är relativt nya tändstift iofs. men det skadar inte att testa med andra, och när jag ändå är igång så byter jag nog lambdan också!

Tack för alla tips alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.