AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.950

Efterlyser erfarenheter om Porsche Cayenne...

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av Porsche Cayenne? Är det äkta Porsche-känsla i den? Räcker prestanda även utan turbomotorn? För mig låter 340 hästar som rätt mycket, men det är ju en rejäl klump också.

Jag har främst hört att driftkostnaderna är magnifika, 1,7 l/mil på landsväg osv. Men är de så himla törstiga? Någon som jämfört med X5 4,4?

De har ju gått ner rejält i pris, och frågan är väl om de fortsätter att falla, eller liksom alla andra porschar stabiliserar sig.

Tacksam för svar!

Mvh Johan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag tror att andrahandsvärdet kommer att falla men att fortsätta vara högre än motsvarande SUV:ar av andra fabrikat. Dock tror jag inte att det stabiliserar sig som andra Porschar eftersom detta är en bruksbil. Euntusiastbilar har en helt annan förmåga att hålla priset jämfört med de fordon vi brukar.

Jag har ingen erfarenhet om känslan eftersom jag inte har kört den.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har kört den med både turbo motorn och S-versionen med 340 HK, som räcker :)

Den lilla V6an på 3.2 liter är helt värdelös, drar mycket bensin och kraften räcker inte till. Någon bränsleförbrukning mätte jag aldrig på V8'an på 340 HK, men på turbon låg den mellan 1,6-2 liter per mil, med tung högerfot periodvis.

Jag tycker Porsche Cayenne är en sån bil som man gärna kör, men inte vill äga. Service, 2 liter milen, däcken samt alla delar är svindyrt.

Jag kan inte uttala mig om andrahandsvärdet i Sverige, men här i DK faller de som sten i värde, speciellt om det är en "skåpbils reggad" version...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Precis som Mats säger är Cayenne ingen entusiastvagn. Andrahandsvärdet tror jag kommer att följa X5:ans ganska bra. Man får nog räkna med ett ganska jobbigt tapp över de kommande två, tre åren, eftersom marknaden för dessa bilar kommer att minska tämligen radikalt p g a ökade skatter och avgifter samt (naturligtvis) miljöaspekten.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som f.d. X5 4.4 förare så har jag inte mer än 100mil bakom ratten på en Cayenne att jämföra med men den är i mina ögon inte värd prisskillnaden till en Touareg. Den tysk jag känner väl som åkt 8k mil i en Cayenne S har i jmf med X5 4.4 han ägde innan högre bränsle&försäkringskostnad samt kommer byta bil inom kort. Ett bra entusiastbilsköp är en klassisk modell av Porsche i mina ögon.

Om man ser lite i backspegeln med tanke på de cykler som varit med ca 20 års intervall men människor ibland glömmer bort:( ca 1968-71, 1988-91 och nu 2007-X?) är min magkänsla, priserna på drivmedel ökar de närmaste åren. Tillika även miljön och framtiden för barnen som inte diskuterats tidigare...

I övrigt instämmer jag i SIM &Anders N:s inlägg.

Mvh
Asken
Om man vill ha något roligt att köra som ändå dricker lite bensin så varför köpa en stor dyr klumpig och inte speciellt snygg SUV? Finns inga suv:ar som är snygga.
Nä satsa då hellre på en prestandavagn med klassiska sportvagnslinjer.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Cayenne S räcker till. Har ägt en Touareg V8 i 2v. Den drog 2L landsväg - faktiskt törstigare än Range Rover V8 :(
Men visst ball bil är det oavsett speciellt V8:an med manuell låda i Cayenne :)

M V H
Stephan

Min bil: Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag vill inte ha en sportbil, en 911 är alldeles för opraktisk för mig. Jag behöver en rejäl dragbil, och gamla X5 känns gammal, den nya är för dyr, så då är det Cayenne eller nya ML som finns tillgängliga. Touareg finns också, men prisskillnaden till Cayenne är för liten för att inte välja den istället. Fast det som oroar mig med Cayenne är om den tar så mycket sås som det sägs, inte för egen del utan för att andrahandsvärdet påverkas.

Jag säger precis tvärt emot många andra, de närmaste två-tre åren är kanske sista chansen man har att åka stor och stark bil. Bättre att unna sig en kul bil nu och sedan rätta in sig i ledet när man inte har något annat val.

Som sagt, alla med erfarenhet av Cayenne får gärna dela med sig....

Mvh Johan
Jag har kört Touareg V10 TDI och den var riktigt, riktigt trevlig. Jag har även kört V6:an och den var av naturliga skäl inte lika trevlig, men klart OK. Har bara provsuttit en Cayenne, och spontant kände jag ingen jätteskillnad i kvalitet... Så skulle jag välja så tycker jag inte att en Cayenne är värd 80-90 000 kr extra. Men det är naturligtvis betydligt trevligare att ha en Porsche på garageuppfarten än en fin-Folka. :)

Om en Merca W164 ryms innanför budgetramarna så är det nog frågan om det inte är det bästa köpet. Den är ju klart modernast av de tre och ljusår bättre än sin föregångare. 320 CDI är väl mest värd att kolla på isf.
MB R-klass då?? Suv men ändå inte finns från 280CDi till AMG R63

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Gemini__
STEPHAN: Drog verkligen din Touareg V8 hela två liter milen vid ren och skär landsvägskörning?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Gemini;
Japp. tyvärr. Körde 25 mil landsväg. Färddatorn visade 1,52 i snittförbrukning men jag hade bara halv tank kvar och tanken rymmer 100liter. Räknade ut det när jag tankade sen att jag fick i 50 liter soppa...Sen lämnade jag tillbaka den till VAG.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Om den gamla X5:an känns för gammal, och den nya för dyr
kan kanske detta vara ett alternativ?

...Jag hukar mig ;)
/L

Länk
Gemini__
STEPHAN: Det var snabba puckar =) Hann inte köra mkt med den alltså. Näe, men tänkte bara på att farsan hade en Touareg V8 tidigare den drog visserligen mycket men nog gick den snålare allt än vad din gjorde vid landsvägskörning.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.