|
|
|
|---|---|
Peter_L |
Jag funderar skarpt på att införskaffa mig en E30 323 eller 325 med M20 motorn och har lite frågor: Vad ligger kompet på i motorn, en frisk motor alltså ? Om man behöver sänka kompet, vilka kolvar rekommenderas ? Har läst lite här att ett Mitsubishi 18 eller 19T borde räcka med marginal om man ska över 300 pållar, men hur gör man med grenrör ? Finns det färdiga att köpa eller passar det från någon TDi variant ? Soppapasystemet då, hur pass långt räcker det och vad är det som begränsar eller behöver man tilläggssprut ? |
|
Ja du, det finns ju ett gäng turbokonverterade M20 här på forumet, samt en massa trådar ang turbo. Testa att söka efter inlägg... Kompet på en M20: min 325:a har iallafall 8.8:1 "en frisk motor alltså ?" Kompressionsförhållandet kan väl inte ändras på en sliten motor? Det anger ju förhållandet mellan slagvolymen & volymen i förbränningsrummet. Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Kompet kan ju ändras om tex. kolvringarna är slitna så att det läcker förbi där, eller om den läcker vid ventilerna. Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
I en M20B23 är orginalkompressionen 9,4:1 (enligt manual). -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Bonje: Det geometriska komp.förhållandet (i mitt fall 8.8:1) kan ju omöjligtvis ändras genom slitna ringar/ventiler. Däremot kan motorn läcka komp.tryck förbi slitna ringar/ventiler. Länk Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
Peter_L |
Det var det jag menade alltså friska kolvringar och täta ventiler m.m. Jag antar att det inte behövs någon större kompsänkning om det redan är 8,8:1, det verkar ju ganska turbovänligt. |
|
-Slimm, ja det har du rätt i. Järnan snurrar inte så snabt vid den här tiden på dygnet... ;-) Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.