|
|
|
|---|---|
stenen |
Hej! Det är så att min baklucka slutade att fungera igår. Det gäller en 523IA -97. Luckan går inte att öppna med "knappen" längre utan jag måste använda nyckeln. Jag har suttit och läst i forumet i timmar men inte hittat något som stämmer överens med mitt problem. När jag mäter spänningen över "knappen" så är det bara en väldigt svag spänning över den. Det är en grå/gul kabel som går till microbrytaren. Jag har även mätt på samma kabel under luckan så långt jag kommer åt den innan den försvinner in mot kupe'n och har samma svaga spännig där. Med andra ord är det inte fel på microbrytaren eller kabelpiskan vid luckan som så många andra verkar drabbas av. Med svag spänning menar jag att 6V-indikatorn lyser väldigt svagt på min spänningsprovare. Har ingen multimeter. Obs spänningsprovaren fungerar annars bra och lyser starkt på 12V-indikatorn när jag mäter annat. Jag har alltså spänningsfall och felet verkar inte ligga i luckan eller bagagerummet. Vart går den grågula kabeln när den sticker in mot kupe'n? Någon som har en ide' om var felet ligger? Väldigt tacksam för svar! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hej. Det är inte alls säkert det ska var 12V, upplåsningskontakten/grå/gul 0,35 ger enbart ett öppningssignal till bilens grundmodul, som sedan skickar tillbaka en driv/öppning spänning till Drivmotorn via en grå/grön grövre kabel 0.75. Vanligaste felet är ju att brytaren är påverkade hela tiden, tex att nått hörn på gummiläppen man trycker på, hamnat innanför plåtkanten, och då kan inte brytaren ge en ny öppningssignal, eftersom den redan befinner sig i öppningsläget. ///MVH Hasso Länk |
stenen |
Hej Hasso! Härligt att få kontakt så fort och med någon som har koll. Mikrobrytaren är inte inklämd av gummit. Jag har tagit loss allt och kollat. Jag har även byglat mellan grå/gul och brun innan mikrobrytaren för att utesluta att brytaren är trasig. Det händer ingenting. Vad ska jag gå vidare med tycker du? |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla så den bruna har kontakt med jord, du bör ju skaffa en multimeter, så du kan ohmmäta. läge 1 Upplåst kontakten till jord bruten i brytaren enligt schemat. Läge 2. Igenlåst Grå/gul = jordas ned igenom kontakten Du får väl kolla drivmotorn så den funkar också. ///MVH Hasso Länk |
|
Vet inte om det nu skulle kunna vara så att du har låst luckan så att lås-skåran är horisontal och inte vertikal, då går den i ett läge som jag har för mig hindrar enklare upplåsning via knappen?! Lycka till! /Jake |
|
stenen |
Jag har haft skåran vertikalt när jag har provat så där ligger inte felet. Men tack ändå! Jag är glad för alla tips jag kan få. Nu ikväll har jag skaffat mig en multimeter så imorgon blir det mäta av. |
stenen |
Man ska inte ropa hej! Men det är svårt att låta bli när man efter en hel del felsökande till slut hittar två kablar som gått av. Det är i piskan mellan bagaget och luckan. Den ena är en jord och den andra är den grå/gröna kabeln som är en av fyra som går till drivmotorn. Nu var det för kallt och mörkt att stå ute och meka, så det blir fortsättning imorgon. |
Se där ja bra jobbat!! ///MVH Hasso Länk |
|
Ett tips vid felsökning en annan gång kan vara att testa med knappen inne i kupén också. Många vet inte om att de har en öppningsknapp där...) Som Hasso redan skrev: En spänningsprovare med lysdioder eller lampa är klart olämplig vid koll i elektroniska kretsar eller där man är osäker på om styrning/brytare och liknande är direktkopplade på motorer, relän, lampor osv. FP |
|
stenen |
Hej igen! Nu fungerar min baklucka alldeles utmärkt! Den är till och med bättre nu än den varit så länge jag haft bilen (inte länge). Den är mycket rappare nu. Den blev antagligen sämre när kabeln var delvis av. Tack ska ni ha i alla fall! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.