|
|
|
|---|---|
|
Imorse startade 528:an utan problem, precis som vanligt de senast 10.000 milen. Jag körde fem km, stannade i en kvart och sen var den stendöd. Händer ingenting när jag vrider på nyckeln, inte ett liv på startmotorn. Batteriet är nytt, och lampor osv lyser med full styrka, när gamla batteriet blev dåligt kom ett smattrande läte från startmotorn, men nu stendött. Nån som har en fundering på vad det kan vara? Jag misstänker startspärr eller startmotortrubbel? Nåt relä kanske? Vad ska jag börja söndagen med att kolla mina vänner? | |
| Nån somvet var reläen sitter? Har inte kollat i bilen, men kommer inte på det nu när jag sitter här med min Jameson och tröstar mig. Tänkte på startreläet... | |
| Nyckeln? | |
|
Har du inte en till elektronisk nyckel att prova med? För att utesluta startmotorn går det att överbrygga strömkabeln och manöverkabeln (den lilla) med en stor skruvmejsel. Bara man kommer åt så att säga. Och som någon tidigare skrev, kör inte över dig själv :) AE |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla den klena kabeln som är ansluten på startmotorn, det är den som kommer indirekt från tändningslåset och som aktiverar solenoiden. Kabelskorna brukar mjuka upp sig med tidens tand och bli väldigt värmekänsliga som skapar glappkontakt , dvs ger kontakt när det är kallt och när de sedan sväller av värmen=tji kontakt. Är det vanligaste felet när startmotorn vägrar helt plötsligt. ///MVH Hasso Länk |
| har haft själv samma problem och felet var startmotor kabel de två små | |
|
Började med nyckeln, det var ju lättast, men fick gå på nummer 2, dvs startmotorn. Anslutningarna såg bra ut, men jag drog mig till minnes en vinter för 10 år sedan när jag räddade E30:n från saltet med en gammal 245:a, som behövde ett slag på startmotorn ibland för att starta. Det tricket funkade på E39 också, mina vänner. Slog till på strtmotorn och bilen startade. Fick göra det i tre på varandra följande startförsök, men sedan efter det så har det fungerat hela dagen. Ca 10 starter. Är det läge att byta startmotor eller? Verkar krångligt, det är ju så helsikes trångt... |
|
|
Skulle också tipsa om startmotorn, men det har du redan hittat. Hade samma fel på en 528 jag hade tidigare, körde till affären aldrig haft problem innan. Startade aldrig sedan, bytta startmotor. Känns som läge att byta, tänk nästa gång du knackar och den inte startar ändå, kallt snö och dagen innan jul och inga klappar inhandlade.... /Christian |
|
|
O-ja, ska bytas alldeles snart. Fick knacka en gång idag också, det känns absolut inte tryggt! Christian: bytte du själv? Trångt är det ju...svårt? |
|
|
Nej, skamset så lämnade jag in den. Visste inte först att det var startmotorn. Men när det väl konstaterades köpte jag en på skroten som de skickade direkt till BMW verkstan och de bytte den. /Christian |
|
|
Ja jag lämnar nog också in bilen... Skule tippa på att en sart kostar 7-800 på skroten och ett par timmar på verkstan, så det blir ju inte så farligt. Behöver ju inte åka till BMW med den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.