AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.957

Vilken touring ska man köpa?

jo
114
josc
525 Touring -05
Hej!

Vi väntar tillökning i familjen och jag måste snart köpa en ny bil. Frågan är om jag ska köpa 3-serie eller 5 serie? . Jag tänker köpa en ny bil så det är dom senaste modellerna jag är intresserad av.
Vad säger ni som äger dessa. hur funkar det med liggvagn?
Tar den upp hela bagaget på en 3 -serie? kan man få med nått mer?.
Vi reser en del till fjällen med en del bagage och rent spontant så kändes 3-serien inte så spec rymlig.
Helst av allt skulle jag vilja nöja mig med en 3-serie men det är ju inte spec kul om det visar sig att det inte funkar.

Råd i denna fråga emottages med tacksamhet.

/J
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade det gällt E46 vs. E39 så hade jag sagt E39 men dom nya modellerna är båda något större än sina föregångare vilket gör det svårare att svara på frågan. Tror du får plats med det mesta i en E91 men livet blir lättare med en E61. I E61 är det mer att bara öppna och lasta in medan du i E91 får packa smartare.

Finns säkert ett antal med E91:or och barn som kan ge dig mer detaljer.

___
//Ulf
Har du råd köp e61 på en gång så du inte behöver byta bil nästa år om det kommer ett till;)
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Hej josc!

Stod inför samma val själv. Jag ville gärna gå på en E91 men det blev en E61 då den lastar mer. Det är i regel mer grejer än bara barnvagnen som följer med så för min del krävdes de extra utrymmet som E61:an ger.

Har precis köpt en dubbelvagn och det är precis att den rymms, har fått ta bort persiennen och då gick det. Skulle inte tro att E91 hade klarat det?
jo
114
josc
525 Touring -05
Tjena

Tack för råden! Det får kanske bli en e61, dom är så förbaskat dyra bara. . Får väl vänta o se om några e91 ägare med barn hör av sig med rapporter om hur det funkar

/Johan
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hei!
Med barnvagn så tror jag att du kommer att bli tokig om du köper en E91. Den ser inte stor ut och om ni reser till fjällen med hela familjen så......
Nej, det finns bara ett rigtigt svar här. E61.

MVH
Sakke
Som carbon_e61 sa är det mycket annat man lastar,inte bara barnvagnen.
För två veckor sen var jag på besök i Nörrköping då var jag tvunken att ta med mig(har två barn)en dubbel-vagn,stor väska med våra kläder,gå-stol,mat-stol,rese-säng,en sån mjuk madras,kuddar,två pack blöjor,willis-påsar 4st med presenter och leksaker plus två såna barnväskor och ändå hadde jag plats för mer om det hade behövts.Jag har en v70n men det är typ samma bagageutrymme.Jag vet inte hur det är hos e61 men jag har en sån stål-galler(extra tillval)det är skitbra att ha.Man får lasta upp till taket utan att oroa sig om nåt ramlar på barnen.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Du ger E91 och E61 som alternativ men varför inte titta på en X3:a om Du åker mycket till fjällen. Det är den enda BMW i alla fall jag har haft som man kan lasta en liggvagn a´la Volvo, dvs bara vika ihop den och lyfta in den. Andra BMW jag haft måste man demontera liggdelen från barnvagschassit innan man lyfter in den och hur bökigt är inte det när det är smutsigt på backen och chassit måste in först för att få plats? I X3 får man dessutom plats för hyfsat med packning när barnvagnen är på plats. Skall man dessutom åka längre och tar sig tid att ta loss hjulen från chassit blir det riktigt bra med plats tycker jag.
jo
114
josc
525 Touring -05
Har väl inte riktigt funderat på x3:an om jag ska vara ärlig. tyckte inte tt bagaget såg tillräckligt djup ut. hur ställer du vagnen i x3:an så att du får packplats över ? det fina vore om man kunde köra in vagnen rakt in och bara ta upp en sida., men då antar jag att det är en 5:a man måste ha.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vi stod inför samma val, vi tog hem bägge bilarna och testade. Vi valde fem serien då tre serien hade framförallt väldigt trångt baksäte! Sen lastar femman betydligt mer. Tyvärr så blev det i slutändan ingen av dessa bilar för oss då vi oväntat väntade tillökning igen, så på grund av ekonomiska frågor fick det bli en E39:a!

M3 E30Länk
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
josc,
Du har helt rätt i att det inte är tillräckligt djupt för att skjuta in den på längden så man ställer den på tvären i X3. Innan jag lyfter in vagnen vid längre resor börjar jag med att lägga en kabinväska på platten. Den får precis plats under chassit. Dessutom packar jag i den vinkel som bildas bakom baksätet. Sedan får det plats bra med packning på bägge sidorna när vagnen väl är på plats och givetvis i själva liggdelen. Vill Du kunna skjuta in en liggvagn på längden genom att bara vika ihop den (utan att ta isär chassi och överdel) får Du nog titta på ett annat bilmärke. Det primära i mitt förra inlägg var att berätta att man i X3 (till skillnad från 3- och 5-serien) bara behöver vika ihop och ställa in vagnen. Det tycker jag är viktigt för mig då det är en dagliga användningen som man stör sig på. Hur roligt är det att ställa ner överdelen på vagnen på smutsig backe i november för att chassit måste in i bilen först separat? Så blir det om Du köper E91 eller E61.
Förövrigt så har jag ett bra tips gällande barnstolen som kanske går att applicera på fler modeller: jag monterar den bakåtvända bilbarnstolen i baksätet uppe på den mindre delen som går att fälla av baksätets ryggstöd. Det gör att barnet kommer högre upp (ser omgivningen bättre) och när det blir lite större kan det sträcka ut benen i bagaget. I annat fall går det ganska snabbt att de växer och får sitta obekvämt med krokiga ben mot baksätesryggen. Kanske ingen revolutionerande idé men jag tycker det fungerar jättebra och jag har inte sett någon annan göra så.
wowwe
Jag har en sedan och den funkar mycket bra med mina 2 barn. Mitt tips är att välj vagn efter bil !!! och inte bil efter vagnen. lika så gäller för barnstolarna där mina barn sitter i Britax Römer Kidfix och Kingfix.
wowwe
För övrigt så kan jag säga att jag själv är sugen på en 3 serie nu när den snart kommer i FL. Men som sagt jag vet vad jag har men vet inte riktigt om 3an räcker till.
Får helt enkelt låna hem en 335a och prova ett tag och se vad familjen tycker.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Leif, E61 och E91 är touring (eller kombi som det egentligen heter) och det går alldeles utmärkt att vika ihop vagnen och lasta in bak. Det gör jag i princip dagligen.

Sedanmodellerna E60 och E90 tror jag dock det blir lite knepigare med.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis som carbon_E61 så ska det gå att bara fälla ihop och ställa in vagnen på bredden. Det funkade i alla fall med vår Brio Nova i både E46T och E39T och de nya modellerna är ju större. På E61 borde vissa vagnar t o m gå att få in på längden på samma sätt som i V70. Då blir det en rejäl övrig yta att lasta på.

På E39 så gick vagnen in på längden om man tog av hjulen (vilket är snabbt gjort) så på semestern var det detta som gällde för då kunde man ställa 1-2 resväskor bredvid. Numera reser vi utan vagn och då funkar en sedan för det mesta ;)

___
//Ulf
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har en e61 och skulle definitivt inte klara mig med mindre. Vi har ett barn och ett till på väg. Nu har vi köpte en syskonvagn med liggdel till bebisen. När man har lastat in detta är det inte mycket plats kvar. På semestern använder jag till och med takbox ibland.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grabbar...allt går om man har rätta viljan :)

Jag har haft 3st småbarn med en sedan.Vilken då kan man ju fråga sig?;) Jo>>>BMW 528i E28!
Det gick.. men gott om plats?,tja,det får man väl bara om man köper en buss :)
Plockade bara loss hjulen när underredet skulle in i bagaget,insatsen fick plats inne i kupén för er som undrar :)

Så det ni behöver är en släpvagn och takbox.. för alla "eventualiteter",då fungerar allt i bilväg ;)

Mvh Janne.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Jag har ställt denna fråga i X-forumet, men dock inte fått någon större respons där. Testar därför här också.

Vi har en 530D Touring -99 och funderar på ngt nyare. Alternativen som vi har hittat är följande:

* X3 3,0 DA
* 530 DA Touring (E61)
(* Audi A6 Avant 3,0 Tdi Q)

För- och nackdelar mellan X3/530? En 530 XDAT blir nog för ny/dyr. Fyrhjulsdriften är en av få saker jag saknar på vår nuvarande 530.

Lastutrymme och baksäte är viktigt då hela familjen och hunden ska rymmas. Hur är X3 att lasta i/ur? Höga lyft? Takboxen - når vi den utan skylift?

Hur mycket större är E61´s bagage jmf med E39´s?

Läste att X3-ägare ofta skitar ner byxorna på sparklådorna... problem eller skröna?

En nackdel med tidigar X3 är att den inte är speciellt snygg med svarta plast-sjok fram och bak, förutom på helsvarta bilar förstås... men på svarta bilar syns smutsen så fort... vill "aldrig" ha en svart bil igen...

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.