|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW E39 528. Årsm. 97. Den har lite problem med motorn. Det kommer nämligen rök från avgasröret när man startar bilen. När bilen är kall så kommer det lite, men när den blir varm eller när man kör den kommer det ut otroligt mycket vit rök. Temperatur mätare går också upp och når nästan MAX, men jag bytte ut termostaten igår och temperaturen verkar vara okej nu. Jag har pratat med över 100 personer och alla har sina idéer och förslag. Vissa säger topplockspackning, andra topplocket och vissa att man måste byta ut hela motorn. Jag tänkte höra med mina Autopower vänner och experter vad ni tycker? Vad kan problemet vara? Ska man köpa en ny motor och slänga in? Hur mycket går en bra motor på från skroten? Tittat på allbildelar och bildelsbasen men hittar inte nått. Tacksam för alla svar, måste fatta ett beslut innan helgen slut. Tackar på förhand. Mvh Sajje!!! | |
|
Käkar bilen glykol eller olja? Antar att det är någon av dessa saker eftersom du misstänker toppen/packningen. Byta motor för att man har ett okänt fel lät lite drastiskt =) Oavsett om den äter glykol eller olja är väl steg nummer ett att lyfta på toppen. Då får du reda på om det bara var packningen eller om du har några sprickor i toppen. Dock är det väldigt ovanligt med sprickor på dessa toppar så jag skulle gissa på att du klarar dig med en ny packning samt eventuellt plana toppen om den visar sig skev när du kollar om den plan. |
|
|
Tack för svart! Jo, Den äter Glykol. Och Nu på måndag ska vi lyfta toppen och se (precis som du nämnde) om vi klarar oss genom att enbart byta packningen. Jag har för mig att man byter vattenpumpen när man byter topp.packningen, eller har jag fel? Vad kan all material kostnad gå på? Är det mycket arbete att lyfta toppen, montera packningen och sedan montera tillbaka allt? Mvh Saajje |
|
|
Tidsåtgången är ca 8 tim för en erfaren bmw mekaniker, jag hade tur som har en kompis som jobbat som bmw-mek. 1270 toppackning(bmw orginal) 300 ventilkåpspackning 300 nya toppbultar 700 planing av topp byte av termostat rekomenderas, dom mår inge bra av överhettning oljebyte+filter, mycke skräp som ramlar ner i motorn vid toppdemontering+ev förekomst av kylarvätska i oljan Betalade min kompis 3000+ en påse pys som tack för hjälpen Rätt vanligt med sprickor i toppen mellan ventilerna på dessa alutoppar, om sprickorna inte är för stora går det att svetsa för en kostnad av ca:2000-3000, inget jobb för en nybörjare dock. om så skulle vara fallet skulle jag överväga att köpa en begad topp på skroten. Lycka till ! 528 patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.