AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.407

olja bakaxel resp. växellåda``?

Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
vilken olja ska man ha i bakaxeln resp. växellådan i m3 e46 o1 a ???
på bmw säger dom att det är longlife oljor som aldrig behöver bytas men av egen erfarenhet så är dom stora amatörer på bmw. har även hört att många bakaxlar blev byta pga. felaktig olja. tänkte bara byta för att vara på den säkra sidan känns alltid bättre me d fräscha greejer=)
Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
ingen som vet+???
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ingen som törs svara kanske ;)

Min rekommendation är väl att först höra med en kompetent BMW verkstad och om inte dessa klarar av att svara så gå in på någon biltillbehörsfirma och kolla i t.ex Castrols rekommendationsbok som alla seriösa tillbehörshandlare bör ha lätt tillgängligt..

Finns kanske också diskussioner här på forumet i "sök inlägg" om just detta som eventuellt får in dig på "rätt spår" i oljedjungeln...Kollat där?

Mvh Janne.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Till bakaxeln ska du ha Castrol SAF-XJ 75W-140 eftersom du har bromsad diff på M3:an. Till växellådan rekommenderas Castrol SMX-S 75W-85 om det är en vanlig manuell getrag 6-växlad, vet inte om det går med Castrol transmax z också som jag kör i min.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

enkelt!
Bakaxel ska ha Castrol saf-xj plus FM-booster. FInns på BMW att handla
1.8 liter ska du ha

låda ska ATF olja som heter i still med MTF-LT2, finns oxo på bmw.

Ska bytas 1 gång om året om man kör hårt på gata eller bana

Ranch
Länk

Den här är till stor hjälp!
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
jag tycker ni har övertro på castrol oljor här dom är säkert bra och dom har tydligen lyckats marknadsföra sig bra med. var inne på en länk till castrol för att se vad dom rekomenderade till min systerson bmw-325-93 den har gått 20000 mil är helt ren i motorn och är fullcervad med få ägare pajken köpte svindyr castrol edge 5w30 en olja som dom rekomenderar den tickade som en gammal utsliten volvo b21 som inte sett ventiljustering på bra länge nu kör han på en 10w40 semicyntet enligt han och hans 20åriga kompisar ursköljningsolja från biltema på men ojdå motorn går tyst och pajken har råd att byta olja ofta vilket lär behövas med den behandlingen han ger sin bil den oljan är väll ca minst 4gåmger så billig. jag undrar hur mycket bmw betalar castrol för att ha namnet tryckt på oljelocket eller kanske är dom delägare

e23power
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
har kört på olika oljor i mina hojar men eftersom jag inte har betalat oljorna så har jag bara bestämt visken på dom jag har inte märkt någon speciel skillnad

e23power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.