|
|
|
|---|---|
| hej, undrar var man köper defa motorvärmare till min 328-97 e36, och vad kostar den? finns de med olika watt? | |
|
Varför just Defa? Jag har själv bättre erfarenheter av Calix Du kan köpa båda hos vilken bildelsnasare som helst, de har också en lista på vilken sats du ska ha, så du behöver bara betala och koppla av |
|
| Tror min kostade runt 1800:- hos Mekonomen ifjol till min -93. (Defa) | |
|
ok ja vet inte, calix fungerar oxå men kom bara på defanamnet när ja skrev, va e prisskillnaden? finns de fästbultar på min bil? läste att de finns från o med 97, men bilen är tillverkad 96/11 |
|
|
om man kollar på motorvärmare på mekonomen, ej modellanpassade så finns allt från 500w till 2kw, tycker själv 500w typ defa, som står att de ska va till min bil, är klent. "värmaren ansluts utanför motorblocket med en slanganslutning(19mm)" står de på universalvärmarna på mekonomen, är det sån som sätts på kylslang och värmer kylvattnet? |
|
|
Läste precis en artikel i senaste Vi Bilägare om skillnaden i uppvärming mellan kontaktvärmare, slangvärmare och klassisk doppvärmare. Slangvärmaren vann stort. Testet gjordes hos Calix i deras Testhall där det alltid är -20*C M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
men går de ha slangvärmare på min 328-e36? är de stor skillnad på olika wattantal? är de lätt att installera? är det slangvärmare som ja skrev om 2 inlägg upp |
|
Vantage |
Satsta på en Blockvärmare, en slangvärmare är det bra drag i men slangen tar stryk av detta och läckor är inget ovanligt. Cirkulationen är oxå ett problem med slangvärmarna. Hade ett ex på min E39:a -98 som inte funkade alls mer än att värma slangen. Lösningen skulle vara att borra hål !! i termostaten för att släppa igenom det varma vattnet ?? Visst varför inte plocka ur hela termostaten hehehehe. Nä bytte till blockvärmaren och vips så var alla problem borta. Visst jag demonterade inte frostpluggen själv och monterade blockvärmaren, det gjorde en verkstad åt mej. 4000:- för allt ( MVG ). Och så ny kylarvätska såklart. Delarna kostar väl 2000-2500:- med kablar och allt så jobbet gick på typ 1500:-...det tycker jag det var värt iaf. Niclas |
|
Cruser: Det verkar vara en slangvärmare men kolla med butiken så får det ett mer säkert svar. Vantage: I testet hade de inga problem med cirkulationen. Det skiljde 28*C i kylarvattnet mellan en slangvärmare och en doppvärmare. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
Vantage |
STEPHAN: Ok lycka till :-)) Niclas |
| blockvärmare är de samma som "doppvärmare"? gåe de ens ha på min motor? läste att de inte är så bra med sådan på alumotor | |
|
Cruser: Skillnaden är att gjutjärnsblock har s.k. frostpluggar där man kan montera doppvärmare och det beror på att man var tvungen att ha detta under tillverkningen. På alublock så behövs inte det och därför har inte så många alublock det om jag förstått det hela rätt. Det har inget med att det skada eller inte utan av monteringstekniska skäl. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
tänkte jag kanske ska ta och reda ut lite begrepp här. STEPHAN är den som fått namnen rätt än så länge. Slangvärmare: enkelt att förstå och det har nämnts tidigare, den monteras helt enkelt i en av kylslangarna. Doppvärmare: den gamla hederliga värmaren. monteras på gjutjärnsblock i en frostplugg. Kontaktvärmare: kallas också blockvärmare men är lite felaktigt då de även kan och måste monteras på tråget på vissa motorer.det finns flera tempgivare på moderna motorer och får de för stora differanser i temp så uppträder motorn väldigt konstigt vid start (förutsett att den ens startar..) därav trågvärmaren. värmeledande pasta är ett måste mellan värmare och motor! detta är den vanligaste formen av värmare nu för tiden. hoppas detta hjälpte nått Cruser |
|
| ja hoppas de hjälpte, ska åka och kolla upp lite priser | |
| Ny på forumet, är också på jakt efter motorvärmare. Vad får du för priser när du kollar runt? | |
|
olika, 5500 med montering ungefär, 2300 för värmaren på mekonomen+ nåra hundra för kablar m.m. men de e 500watt och de e lite klent tycker jag |
|
| Jag hade problem att montera blockväramre från Defa på min 328:a, det saknades en platta med skruvhål på mitt block. Det kan bero på att min bil är importerad från tyskland, men jag vet inte... Numer är jag utan motorvärmarstolpe så är någon intresserad av att köpa värmaren så hör av er till oake@kiruna.cc | |
|
Proauto här i Nyköping (BMW) moterade Defa motorvärmare plus kupéuttag i min vagn för ett par veckor sedan, det kostade 4500:- allt som allt. Det funkar bra! __ Tobias Andersson |
|
|
Får snart min "nya" bil en E36 compact. Bilen skall få ett Defapaket installerat med motor/kupé värmare samt tidur. Jag skulle vilja ha förslag på diskret och praktisk montering av tidur,kupévärmare samt uttaget till 230v Jag är mån om att installtionen blir så diskret som möjligt utan att det behöver gå till överdrift. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.