AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
756

Varför ändras tempen? // e36 328

Hej,

ska förklara noggrannare,

När bilen har blivit varm och temp visarn står exakt på mitten , och sen "pressar" den lite längre sträcka så sjunker tempen till nästan första strecket,
När jag återgår till lugn körning så ligger tempen på mitten igen,

Är det dax för ny termostat eller kanske v-pump?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De låter som ett termostatbyte skulle va på sin plats...
Men om inte vattenpumpen är bytt någongång så skulle iaf ja passa på att byta den på samma gång..beror ju i försej hur långt bilen gått?
Börjar den närma sig 15k mil eller mer så är de en god idé att byta den.
den har rullat 17400 mil, så det é nog som du skriver.

är det ngn risk med att man kör med dålig termostat?
yttryck
nej, inte direkt, jag gade så en hel vinter,, den går på för fet blandning, ökad bensinförbrukning, lite sämre värme i kupén..
ok, tack,

är det svårt att byta termostaten
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Nej, det är inte så svårt bara man är lite händig... Det som kan vara lite trixit är att lufta systemet efteråt, men det ska inte vara några större problem :)Jag har för mig att det finns något meckartips om det här på AP.

/ Leon
Visa användare
44
Mattepat
BMW 328i Coupe -97
Jepp,
Följ mekartipset så löser det sig nog ska du se....
Det gjorde jag :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Finns ingen som helst anledning till att köra med en dålig termostat..ger bara ökat slitage på motorn + att bränsleekonomin är blir till de bättre heller.

Tycker du ska ta dig tid/kostnad att byta termostat och vattenpump inom en snar framtid.
Är pumpen aldrig bytt så är de den gamla av plast som inte alls är lika bra som den man köper nu som är av aluminium.

Visst,första gången tar de ofta lite tid att få ihop allt,men de är inte speciellt svårt,mer pilligt om man kan kalla de så.
Ska nog ta det i helgen, termostat+huset,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.