AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
689

E38. Har någon gjort høgtalaruppgradering?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har ju en 740iL -99, med værsta originalstereon med DSP och hela køret.

Jag tycker ljudet ær helt ok, æven om jag givetvis har hørt bættre.

Jag vill ju helst behålla bilen så original det går, men ændå få till lite førbættringar. Jag ær alltså inte beredd att børjar såga och yxa før att byta ut grejor, eller att ha en baslåda i bagaget før dær tar redan originalkylskåpet upp plats bakom ryggstødet.

Grovt sett så tycker jag alltså att ljudet och trycket ær helt ok, men visst ær det tråkigt att speciellt de 4 sub-woofers i hatthyllan så lætt bottnar och børjar dista, just nær det børjar bli kul.

Originalførstærkaren ær ju trots allt på 440W, och man får ju hoppas att det inte ær utan strømstyrka om man sæger så, æven om jag inte førvæntar mig Krell-prestanda i det avseendet....

Då bilen ær så pass tyst så krævs ju inte så mycket før att det ska bli ett drægligt vælljud och tryck, så frågan ær ju om någon har testat att byta ut original høgtalarelement mot nåt lite modernare som tål lite mer innan det børjar fladdra och bottna.

Om man skulle råka springa på några baselement med liknande dimension som de fyra originalsubbarna, och med liknande øvriga mætværden, så kanske man skulle kunna testa hur de presterar i samma urtag och lådor som finns i bilen.

Har någon gjort detta, på basar eller andra element i dessa bilar?

Dr Tinnitus
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Bytte ut mina element mot kolfiberelement vilket gav en helt annan dimension i ljudet. (Tightare mer väldefinierat) Jordskredsbas kan man dock inte få då elementen är för små för det.
Steg två så bytte jag ut alla diskantelement men detta gav ytterst marginell skillnad.
Har även provat att byta förstärkare, men tycker (andra har säkert en annan åsikt) att det krävs större element för att dra nytta av detta alternativt större ljudintresse.

/Andy
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Beolink.

Intressant.

Jag tycker ju att original subbor trots sin litenhet kan ge riktigt fet och djup bas om så finnes i musikmaterialet, det ær alltså mest nivån som kniper då det lite før lætt bottnar i elementen. Man får ju heller inte glømma att dessa fyra subbar sammanlagda area torde motsvara en hyfsat stor diameter på en singelsub.

Men, det ræcker ju inte att de nya elementen har samma diameter, de ska ju æven klara avsedda frekvenser och ha øvriga viktiga mætværden som passar.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om du är nöjd med basdjupet så är du nog som jag (trots att majoriteten hör verkar tycka att det inte räcker till....).

Om du väljer bra element med bra värden så kan du lägga mindre vikt vid vad systemet är anpassat för, tänk bara på att inte använda element med alltför låg impedans.

Delningen sker i DSP steget varför externa delningsfilter ej behövs.

/Andy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.