|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att jag bytte kylarvätska på min 325-89 har kylarfläkten slutat fungera. Vilket resulterar i att motorn blir för varm vid stadskörning, jag upplever också att tempen inte kommer upp i samma temp vid landsvägskörning som innan bytet. Kan det bero på att jag inte lyckats lufta systemet helt? Har termostaten gåttsönder och fastnat i fel läge? Kan det räcka med att bara lufta ordäntligt? | |
ASA racing |
KÖR INTE med bilen förrän kylsystemet är luftat. Har du riktig otur så kan topplockspackningen gå sönder p.g.a överhettning. Luftningsnippeln sitter på termostathuset, den öppnar du några varv med motorn på gående tomgång, när motorn blivit tillräckligt varm kommer det ut kylareväytska från nippeln, då stänger du samt gasar lite, sedan öpnar du nippeln igen OSV. Upprepa detta förfarande ca 10 gånger. Glöm ej att gasa när du öppnar nippeln ca 1500rpm. Värmen ska stå på MAX samt likaså kupe' fläkten. Håll koll på tempmätaren, går den över kl 12:00 så gäller det att vara på sin vakt;-) Vad det gäller kylfläkten, så lägger inte den av p.g.a kylarevätskebyte. Har du skruvat bort den? (vänstergängad) Om du snurrar på fläktbladen går det trögt då ? eller snurrar den nästan av sig självt om du sätter fart på den? (för hand) |
|
Läget för tillfället. Jag har inte rört fläkten och den funkade innen jag bytte kylarvätskan. Jag har luftat precis som ASA racing skriver, hälde i ca två liter medans jag luftade och gav upp då jag tycker att det bara kommer ut vatten ur nippeln (höl på i ca 20min med vänster hjul upplyft). Problemet kvarstår dock, fläkten går inte igång och tempen blir ostabil. En sak har jag märkt, fläkten går igång några sekunder när man startar bilen för att sedan stängas av när motorvarvet stabiliserats. Alltså borde det inte vara fel på fläkten i sej. Tänkte på en annan sak också. om systemet är rätt luftat och motorn är varm borde man väll inte kunna klämma ihop slangarna som kommer från kylaren och går in där luftningsnippeln sitter så lätt? |
|
ASA racing |
Du ser eller hör ingen luft, när du luftar kylsystemet. Du öppnar luftnippeln ett par varv och då ska det pissa ut kylvätska. Lufbubblorna är så små, så dem ser du inte. Låt det pissa på i flera omgångar...(glöm ej att gasa) |
|
problemet är att se luft, när motorn går på tomgång kommer inte mycket vatten ut när nippeln är öppen. Men när man gasar börjar det spruta, svårt att säga om det är någon luft i eftersom vattnet kommer ut i en kraftig stråle. Men om man utgår från att systemet är luftat ordäntligt, vad är det som triggar igång fläkten? är det termostaten och i så fall kan den gå sönder om man kör med för mycket luft i systemet? |
|
ASA racing |
Det är en s.k viskosfläkt som påverkas av omgivande värme, när det blir tillräckligt varmt så greppar den tag o börjar snurra. Hur reagerar fläkten om du sätter fart på bladen för hand? snurrar den mkt lätt? eller går den segt? Snurrar den ett helt varv av sig självt så är den defekt. Den skall vara lite seg med ett visst moststånd. Nya kostar ca 900:- Du kan först försöka att dra åt dess bultar. (eller ev,lossa dem lite) testa tills det hoppar igång. Om inte så köp en ny. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.