|
|
|
|---|---|
|
Tjena, vem kan montera en kompressor till en M3 3.0 S50 motor. Vad kan det kosta och vad ger det för effekt? Vad måste man göra för att få det att fungera, vilka delar ska förstärkas/bytas ut? Om vi vänder på det hela, vad ska man göra för att få ca 350hk i bilen. Har ingen förmögenhet att lägga på bilen. Även om bilen är i super skick och nästan allt är bytt och uppgraderat så är frågan hur mycket bilen är värd att satsa vidare på. MVH Richard | |
pg_ice |
50hp lustgas så ligger du nog närmare 350hp :) ska själv dit med 75hp gas nästa år stylingkompaniets kompressorkit för M3 3.0 ger 440hp troligen åker man på att köpa värre koppling det är väl det enda. runt 70000:- går kitten på så det är inte billigt. ett lustgassystem med alla tillbehör får du för 12-14 tusen |
|
Visst ger NOS extra hästar, men tyvärr räcker inte en flaska så länge. Å andra sidan är inte en 15 år gammal bil värd 70.000kr. Så vad gör man? |
|
pg_ice |
hur ofta kommer du ha nytta av effekten? vill du ha effekt för bankörning då är lustgas inget att ha vill du ha kraft när du behöver den,vid omkörningar rödljusrace/strippen race då är lustgas perfekt. när jag körde med 325an så brukade en tub räcka två veckor. räkna på hur många sekunder du håller fullt med bilen nu och hur ofta du kommer hålla fullt sen. det är inte många sekunder det handlar om. 5-6 sek så är man ju uppe i bra fart och då brukar man släppa av. ligger du och kör konstant fullgas i över 200kmh då räcker en tub inte långt. |
|
Ja, när behöver man egentligen effekten och hur mycket är det bara ballhets faktor??? Hmm! Jo på bana, och det är där jag mest kör bilen, så är det väl bara små korta stunder som man skulle kunna behöva lite extra kraft och på långa rakan så kan man ju flåsa på. Annars så lider jag nog inte direkt någon effekt brist. En tub i skuffen skulle ju se tufft ut, och kanske räcker det och fungerar även på bana? men risken är ju också att effekten kommer för plötsligt. Men visst lustgas är kanske något man har råd att installera, att lägga 50.000 skattade pengar ur sin egen plånbok på en 14 år gammal bil är kanske inte riktigt klokt. Men jag tror effekten skulle komme mer lätthanterligt på bana. Kanske är ändå bästa trimmet att lätta bilen, vad är det man säger 100kg = 10-15hk. Av ren nyfikenhet, vad kostar en lustgas anläggning, och vad kostar det att fylla en tub igen? /Richard |
|
pg_ice |
ska du köra bana då är kompressor bättre och betydligt billigare i längden med lustgas så kommer all effekt på engång,inget för bankörning alltså. runt 10k för ett komplett lustgassystem ca 200kr/kg för gasen en tub rymmer lite över 4kg |
|
Hur klarar drivlinan den plötsliga extra effekten då lustgasen flödar in? Jag menar bilen har gått 19.000mil. Sen är det mesta bytt runt motorn, dämpare, bussningar, stag till bakvagnen, hardyskiva, lambdasonder, uppgraderade bromsar, topplagringar, fjäderbenstag är monterade fram och bak, motorn är servad enligt servicebok och intervall, kanske bytt olja lite oftare och motorn går kanon, liksom växellådan. Inga missljud i bilen alls. Tror dock att kopplingen är original för jag kan inte hitta några kvitton på byte av en sådan. Drivaxlarna och hjullagren är nog även de original. 50.000kr lägger jag inte av mina egna pengar på bilen, men finns sponsorer så finns en mycket fin bil att bygga vidare på. /Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.