|
|
|
|---|---|
|
hej!! Ska svetsa ihop ett nytt avgassystem i rostfritt. Undrar lite om vad man behöver för svets som klarar detta? Är denna ett vettigt val? Länk Vilken tjocklek på svetstråd är lämpligast för svetsning av ett rostfritt avgassystem? Och vad ska man kolla på när man ska köpa svets? mvh //Chrille | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja denna blir du nog nöjdare med, MINST 4 strömlägen och 100Amp är ett måste tycker jag, Har aldrig svetsat utan gas med flussfylld tråd, men hört en del negativa saker om detta, sådär blir det, säger de som normalt är duktiga att svetsa och är väl inget att rekomendera annat än i undantagsfall, vid blåst och utomhusjobb. Länk Har en LUNA Micromig 100 som jag använt i snart 20 år och varit väldigt nöjd med. Länk 0,6 mm tråd räcker gott o väl till bilreparationer mm. Sedan får man välja gas och tråd till det man ska svetsa. ///MVH Hasso Länk |
|
tack för infon, vad sägs om denna svets? Är denna bra till att svets saker som rostfritt avgassystem, rörbur m.m.? Länk nån som kan ge lite mer råd? mvh //Chrille |
|
| Det funkar ju med mig/mag, men det bästa till rostfritt är ju tigsvets | |
|
Har den du länkade till som nr 2 från Jula och är mycket nöjd. Bra mycket bättre än den första lilla du hade länk till. Jag har svetsat massor genom åren med den. Bra pris/prestanda, visst finns det proffsmaskiner men då ska man svetsa varje dag då de kostar mulltum. Kom ihåg att du får köpa flaska/reglator också |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jula svetsen är OK. ///MVH Hasso Länk |
|
funkar jula-svetsen för att svetsa rostfritt avgas med? //Chrille |
|
|
Jag köpte denna, Länk Jag har aldrig svetsat TIG förut men jag måste säga att jag behövde inte dra många strängar innan man fick kontroll på det. Jag är iaf helnöjd med denna. Dock är den medföljande regulatorn kass så jag köpte AGA's egna med tuben. /P |
|
|
Köp TIG-svets om du inte tänker använda svetsen för att snabbreparera på plats i nåt skitigt underrede. För där suger TIG. TIG är för "nyproduktion" med rena metallytor, och inte för svetsning i nån gammal rosthög. Men ack så fina fogar man får med TIG...ojojoj, och det GÅR förstås fogbereda gamla rosthögar också... |
|
| Det finns TIG slangpaket som du kopplar till en vanlig elsvets(som inte är så dyr) den har en kran för gasen på handtaget sen får man släptända för den saknar högfrekvens. Du behöver dock en gasregulator till argongas,kommer just nu inte på var dom säljer dom billigast men ett bra alternativ till att köpa en dyr tigmaskin annars finns dom att hyra. | |
|
Jag har en Kemppi AC/DC Mastertig i garaget, har fungerat klanderfritt sedan dag ett. Jag rekommenderar starkt att köpa kvalité! Eller för den delen bra tillgänglighet av reservdelar på kända märken, om det nu skulle behövas. |
|
| NPe: vad fick du ge för din Kemppi. En sån vill jag också köpa...vet du var man får bra priser? | |
|
Jag har tyvärr inga tips på vart man hittar den till bra pris. Det man kan göra är att scanna efter beggade, men de verkar ganska poppis, så även de beggade brukar tyvärr uppbringa ett ganska saftigt pris Ny kostar den drygt 20ggr mer än svetsen det länkas till i första posten. Men som sagt, den är grym. Det är en investering för livet om man hobbybrukar den. |
|
|
Jo, de begade försvinner direkt, så det måste bli en ny. Jag funderar på din Kemppi-modell, eller på en ESAB Caddy 22001 AC/DC. Jag vill absolut ha AC/DC-delen, annars försvinner ju halva nöjet. Caddyn kostar runt 30 kSEK, och det är ju över 3ggr vad man får ge för en kinesisk modell. Frågan är förstås om det är värt det? Men det anser du alltså? |
|
|
Som jag anser så funkar billigt om man är sparsam användare, t.ex man behöver inte köpa DeWalt skruvdragare till nya boendet men är man till yrket nödd och tvungen att skruva varje dag så är kvalitétsprodukter att föredra. Mitt garage består till huvuddelen av Biltemadetaljer och fungerar utmärkt till mina fordon, men jag skruvar ju inte varje dag. För att starta karriär som svetsare skulle jag jaga efter beg. ESAB men ska jag svetsa avgassystem var tredje år och eventuellt laga en dörr eller skärm så fungerar billigt utmärkt. The way we see the problem is the problem. |
|
|
goesta>> Jo, jag skulle satsa på en "finsvets" om vi pratar AC/DC tig. Att bränna av 10-15kkr, vilket ändå inte är lite pengar, för en kines känns tokigt. kaptenlöjtnant>> Håller med, även mitt garage kryllar av biltema verktyg. Funkar alledes utmärkt till min hobbynivå. Men när det kom till svetsen ville jag ha något som inte spottar och fräser, svajjar i strömtillförsel och därefter pajjar, med påföljande krav av 3je dan svart bälte i reservdelsdetektiv. |
|
| ta en titt här Länk jag har svetsat med sån på jobbet (licenssvets) det har gått bra . Lite trixigare än en riktig maskin men avgasrör har ju inga krav förutom att det ska vara tätt. En pinnsvets kan man få för billig peng och det behövs inte mycket ampere till tunnväggigt rör så det duger med en mindre maskin. | |
|
Den jag köpte är fransk(Gysmi) och säkert inte lika bra som alla dyra märken men jag kan garantera att den svetsar bra för mig iaf. nu har jag kört den flera ggr och det funkar helt ok, använder använder stora lindes systemet i handtaget mao. inga specialgrejor. Jag har dock ingen erfarenthet av andra dyrare märken så jag kan inte säga hur en bra svets skall fungera. Mvh PG |
|
|
Första frågan är har du tillgång till 3fas? det är stor skillnad på 1 och 3 fas på lika maskin.Jag själv har 3st Olika Esab men den jag använder mest är en 180amp 3fas.Har även kört ihop några avg i RF med den med ok resultat. Vid en koll på blocket fanns en hel del begat men det är ju lite "grisen i säcken" Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.