|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en bmw e30 touring 89a. Har ett elfel i relä och säkringsdosan. Det är elspeglar, kupefläkt, värmesits som inte funkar. Kommer ca 2 volt på kupefläkt och elspeglar. kupefläkt och elspeglar går på samma relä. värmesits ett eget vad jag har kommit fram till.. Alla dom här 3 ska gå på nyckeln och är också dom enda som ska gå på nyckeln på denna sida av "säkringslådan". 2 rader med säkringar. Om man sedan slår på fläkten t.ex så visar den ingen ström. Har läst andra trådar och dom verkade ha problem med en grön/svart kabel som man skulle jorda. blev ingen skillnad på min. Kan någon försöka hjälpa mig med detta? skriv gärna tips. Kanske någon som haft samma elfel på sin e30. tack på förhand mvh Patrik | |
|
Konstigt ?? Den grön/svarta går ju till ena polen på reläernas spole (nr 85 el nr 86) Mät om du har +12 volt på det andra stiftet när du sätter på en komponent ?? Mät även om du har +12 volt konstant på nr 30 i reälsockeln, det är den strömen som går till själva komponeten när relät drar, ut genom stift nr 87. Kolla upp det först, så ska jag hjälpa dig vidare. |
|
|
Förstår inte riktigt allt. Är inte så haj på det där med el saker.. Får börja plugga mer på det. Är ju bara 15 år än så länge, men riktigt roligt att någon svarar!! Nr 30 där reläet ska sitta är det 12 volt på. Men vid kupefläkt och elspeglarnas relä så visar den 2 volt på antingen 85 eller 86 minns ej. inte jord.. den visar ju även 2 volt vid säkringen för kupefläkten.. Om man slår på fläkten ska den visa 12v på 86an då eller om det var 85 eller 87..tex? eller hur menar du? Fortsätt gärna med tips! och försök skriva så jag förstår på ett ungefär iaf :D MVH Patrik |
|
|
För enkelhetens skull börjar vi så här. Ta ur fläkt relät, sätt en kabel mellan 30 och 87 i reläsockeln, funkar fläkten då ?? Du har nu simulerat ett draget relä, då har vi konstaterat om det är fel på matningen till relät eller matningen till själva fläkten. Dom 2 volten du hittat kommer från instrumentets kretskort som är trasigt, där ska det komma jord när tändningen är på eller motorn går, det ska inte finnas nånting på den när tändningen är avstängd eller nyckeln är i startläge. |
|
|
tydligen är det ett vanligt fel på e30. Hände mig exakt samma, har aldrig haft tid att ta itu med problemet så jag fuskade lite och "tjuvkopplade"i säkringsdosan... meddela gärna när du har löst problemet! |
|
|
Nu har jag fått hjälp av farfar som kan el. Så nu funkar allt. Det var den svartgröna kabeln som ska jorda som inte jordade, den verkade glappa .. Efter mycke letande och läsande i elscheman så slutade det med att vi klippte av den och jordade mot karossen. Och nu funkar allt prima. Elspeglarna fixades genom att ta isär kontakten vid dörren och fixa bort lite ärga. + lite kontaktspray så startade dom. hoppas nu att detta hjälper någon annan också :) MVH Patte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.