AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.144

Kalibrering färddator e34?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Någon som vet om det går att kalibrera färddatorns bensinförbrukningsmätning?
På M5:an visar den ca 15% under verklig förbrukning. Mina övriga BMW's har visat/visar inom 5% felmarginal.
Vissa påstår att det ska gå. Jag har själv samma promlem men vet inte i % hur mycket fel det är.
OBC:n sa 1,56, miniräknaren sa 1,51.
Har ställt samma fråga här tidigare men inte fått något riktigt svar.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
USCH.
Nog dax att lägga sig.
OBC:n sa 1,46, miniräknaren sa 1,51 ska det vara.
Och "promlem" betyder problem.
Sorry.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Ka
5.697
Kane
Micke:
Din OBC verkar vara helt schysst. 3-4% fel är OK.
Min visar däremot förbrukning på 1,26 medan tankning ger förbrukning på 1,45.
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Min säger 0,71 när den faktiska förbrukningen är 1,15 så jag är oxå rätt intresserad av hur man får till det. De tips jag funnit på forumet har iaf inte funkat på min OBC. Tyvärr hann inte verkstaden kolla vid inspection II igår så jag får väl leva med det tills vidare.

Mats E
BMWCS 3050
Jag kalibrerade min färddator (OBC) idag. Så här gjorde jag. Använd på egen risk::
1. Tryck samtidigt på 1000 och 10. Då står det TEST i displayen.
2. Knappa fram 20 och tryck sedan S/R. Då står det 1000 i displayen, vilket är ett korrektionsvärde.
3. Sedan får man räkna ut hur mycket den diffar och sätta ett nytt värde. Jag hade en glädjediff på ungefär 3%, så jag satte 1030 som nytt värde.

Och enligt mätningar före/efter så justerades OBC:ns bränsleförbrukningsmätning åt rätt håll.

Mätningarna var rätt ovetenskapliga men jag gjorde så här: Jag åkte med jämnt gaspådrag och momentanmätaren klistrad på 0,8. Nollställde så datorns snittförbrukning och läste av det ungefärliga värdet. Momentanmätaren och OBC:n var i stort sett synkade. Efter korrigeringen visar OBC:n ungefär 0.83 vid samma mätning. Detta hoppas jag skall spegla verkligheten bättre.

Vill man ha en bra förbrukningsiffra att knappa fram, kan man sätta 0800 eller nåt som korrektionsfaktor. Det gav en snittförbrukning totalt på 0.59 på min 530. Nåja, det var ju inte så långt från verkligheten ändock :-)

Mvh
/Janne
Härligt Janne.
Ska prova på en gång.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Ka
5.697
Kane
Funkade inte på min!
Men, jag letade upp en gammal tysk beskrivning över OBC som jag printat ut från nätet och hittade där lösningen. Om det inte funkar för er enligt Jannes recept prova (kolla först datumet i OBC'n, dvs 30.04 idag om ni har rättt datum i OBC'n);
1. Tryck 1000 och 10 samtidigt så <test> kommer fram.
2. Knappa fram 19 mha 10 och 9 ggr 1 följt av S/R
3. Står det då <0000LOCK> tryck in summan av månad och dag, dvs 34 idag, sedan S/R.
4. Nu är OBC'n fri för lek så att ni knappa in korrektionsvärdet enligt ovan.
Kane har rätt. Min var redan upplåst. Vet du förresten hur man låser den eller är den för evigt upplåst? 19 S/R igen låser den inte iaf.

Jag kom även på att det är overkill att åka runt och palta med momentanförbrukningsmätningar kontra OBC-värden. Det är ju bara att avläsa snittförbrukningsvärdet innan man går in och ändrar, och sedan knappa in vad man vill ha istället. Har man t ex 0.95 och vill ha 0.98 istället ändrar man bara korrektionsvärdet tills den stämmer med vad man vill ha.

Mvh
/Janne
Janne:
Komplitera ditt mektips.
Kan vara bra att ha framöver.
Skulle ju testa innan idag men glömde min utskrift i skrivaren hemma.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Jag har nu kallibrerat min OBC enligt Jannes mekartips.
OBC:n visar 1,33 liter/mil.
Miniräknaren visar 1,34 liter/mil.
Detta får man nog anse som helt ok.
Mätningen är gjord på en full tank med nästan bara stadskörning.

Nästan allt om touring!
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.