|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag har en bmw e39 2001 model, nu är det så att min tanklucka gick sönder för ett par dagar sen, så jag har dragit i nöd öppnaren för att kunna tanka bilen. Vart på förenade bil idag och snacka med en säljare om vad en ny motor skulle kosta (435:-) men killen sa att det kanske inte är motorn som e sönder, det kunde vara en säkring eller en kabel som har lagt av. Kollade lite på bilen idag och säkringen kan inte vara sönder eftersom Central låset samt bagageluckan fungerar perfekt. Min fråga är hur svårt är det att bytta motorn själv? Vad jag kunde se är att den sitter med 5 skruvar. Är det någon som har gjort ett sånt byte själv eller känner till en länk angående detta. | |
|
Hej! Jag har samma problem, fick du ett svar anvseende tanklucka på din E39 ? Stephan Stephan |
|
|
Det kanske inte är till stor hjälp men jag bytade motorn till tanklocket på en 840. Man fick ta bort klädseln i bagaget och lite bökigt att komma åt. Jag fick såga av en skruvmejsel så att den fick plats men det finns ju korta skruvmejslar eller hylsnycklar med bits att köpa. I stort sätt inget större problem att byta |
|
|
Stephan! Jag hade samma problem för ett år sedan. Trodde jag skulle behöva byta motorn, men provade med låsspray. Fick tag i låskolven och kunde dra den ut och in några gånger. Sen har den funkat utan problem! |
|
|
Ett enkelt sätt att testa småmotorer, reläer, pumpar och liknande är att ta en lämplig lampa, t.ex en 55W H7 eller liknande och koppla i serie med en provkabel som man sedan kopplar mellan batteriet och testobjektet. Tag en vanlig tvåledare, koppla lampan i serie med plusledaren , lämpligen nära batteriet. Se till att den hänger fritt, den blir varm om man lyser länge med den... Sen är det bara att koppla trådändarna i andra änden på provkabeln till motorn, pumpen, reläet osv. Vissa komponenter måste kopplas rätt med avseende på plus/minus, men annars ingen risk. Råkar man kortsluta så händer inget mera än att lampan lyser fullt osv. FP |
|
|
Tack MisterK, jag ska prova det ! folke... jag är inte säkert att jag är duktig på det, men jag ska kanske prova... Tack ! Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.