|
|
|
|---|---|
|
(Jag har skrivit en tråd om detta förut, men jag finner den inte längre med sökfunktionen) Jag har en parkeringsskada på bakre kofångare. Det är lite sprickor i plasten. Jag visade bilen för verkstaden o de sa att man kan laga den, och killen såg även att den var spacklad/lagad innan. (1 ägare innan mig) Jag frågade om varför man inte kan få en ny och han pratade om att försäkringsbolagen inte var så pigga på att pynta för mycket. Stämmer detta att verkstaden kan få svårt att debitera försäkringsbolagen? Klart jag vill ha en ny fångare, jag betlar ju 6500kr om året i premie. Tydligen så går det att smälta sprickorna i en fångare så den blir bra, men jag har svårt att tro det blir tipp topp, eller kanske, men huvudfrågan är detta ang. om hur kinkiga försäkringsbolagen är mot verkstäderna? | |
| Ställ dig följande fråga: om du inte själv upptäckt de tidigare lagningarna som verkstadskillen nu påtalade, hur skulle du då kunna märka de nya lagningar som kommer att bli nu? | |
|
Försäkringsbolagen vill så klart betala så lite som det bara är möjligt!! Annars försvinner ju deras vinst, och så kan man inte ha det. Så om sprickan är liten så försöker man antagligen laga den i första hand. Om det inte går så söker man kanske efter en bättre begagnad och i sista hand tar man en ny. Beror säkert på både verkstad och bolag vad som blir valt men verkstaden tittar på skadan, och oftast kommer det nog en person från försäkringsbolaget och kikar, och så bestäms det hur skadan ska lagas. BMW Originalförsäkring gör ju reklam om att dom bara använder sig av ORIGINAL delar vid en skada, men dom kan ju laga om det går. Och om det görs på rätt sätt blir det nog bra med en lagning. Men vet sedan tidigare att du är mycket noga med din bil och vill helst ha en ny bit, har du pratat med ditt försäkringsbolag om hur dom gör och sagt att du helst vill ha nya prylar? Ett samtal kan lösa många frågor.... Niklas Fransosen |
|
|
Det är helt riktigt, direktivebn från bolagen är klara I första hand sker reparation, i andra hand en beggad del och i sista hand en ny del Detta beror bl.a på att reparationen ska var i minst det skick den hade innan skadan, och din stötfångare var ju begagnad, eller hur? Om allt alltid byttes till nytt, hade vi haft ännu höägre premier |
|
|
En lagad kongångare är inte lika hård och tålig som en ny. Nästa gång någon kör in i min bak så kommer det spricka mer än det skulle göra på en ny teoretiskt, o hade jag fått en mindre spricka så hade jag kanske inte kostat på mig en lagning!! Men en fångare som lagats 2 gånger så tror jag det blir kex nästa gång jag får en smäll och då måste allt bytas. |
|
| Vad får dig att tro att en lagad inte är lika hård som en ny? Jag tror det kan vara tvärtom om lagningen är korrekt utförd! | |
|
Det är även en miljöaspekt också, som förespråkar reperation före utbyte. En kompis lämnade in sin 6 mån gamla Volvo C70 för en skada på bakkofångaren, och den reparerades BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.