|
|
|
|---|---|
|
Har precis byggt färdigt mitt 2,7 bygge Skulle provstarta i morse! Resultat= gnista, bensin, allt går runt -bilen vägrar starta. Allt tycks fungera, men den startar inte Motorn är byggd på 2,5 med dieselvev, 2,3 stakar, men jag struntade i att fräsa blocket, då skulle det bli ca 8:1 i komp= perfekt till turbo. Men motorn går runt jävligt lätt, kan det ha blivit för lite komp? Den borde ju tända till och gå tycker jag Det kan ju vara något annat enkelt HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD | |
|
Rätt tändföljd ? Rätt tändinställning ? Sitter kammen rätt förhållande till vevaxeln ? Prova med att ge den startgas i insuget, om den inte tänder då så borde det var något fel på tändningen (eller om veven står ett varv fel) ! Om den tänder Funktion före styling! |
|
|
Rätt tändföljd har jag, men går det att ställa tändningen på Motronic, hur i såfall Alla märken stod rätt när jag satte dit kamremmen, snurrade sen många varv på motorn och kollade märkningarna igen och de stämde Hade ingen tillgång till kompmätare idag! Vad är det minsta komptryck en bil kan starta med? HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
Hej! Jag har fått ett snarlikt problem på bil. Biljävels vägrar starta med hjälp av startmotorn även fast det inte är någe fel på bateriet. Soppa luktar det låg väg så det får han. Men den vägrar starta........ Nu kommer det roliga, Då bilen stod på jobbet första gången som problemet uppstod. Så skulle vi boxera iväg bilen, då provade jag bara av en ren slump att dra igång den på 2:an vid ca 30-40km/h då startade han och sedan när han väl har startat en gång så han jag starta med nyckel. Jag har dock samma fel varje gång jag ska ha bilen då den är kall (Det hostar inte ens till när jag ger honom startgas) Men startar järna vid boxering....... Skumma problem man får ibland, någon som har någe tipps?? Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
det problemet som du har Bonje, det hade jag på min 325:a efter att jag hade haft den avställd. Den ville inte starta med hjälp av nyckel, men startade när jag puttade i gång den. jag tror att det kan ha med sollenoiden att göra, men jag är inte säker. jag sålde bilen innan jag gjorde nånting åt det! fast jag kan ju fråga han som köpte min bil hur han har gjort, eftersom att det var en kommpis som köpte den! Ska det vara på det viset?! |
|
|
Hej! Nu ska vi se.......????? jag har det i bakuvet men får inte fram det, vad är sollenoiden för pryl?? Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Solenoiden = elektromagneten som 'kastar' ut kuggen i startmotorn mot startkransen. (vilket min Fiat 126 saknar helt, där dras den ut via spak/wire) Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Jahaja..... Men det är nog inte riktigt mitt problem, motorn går runt med startmotorn men vägrar starta. Nu kar problemet blivit lite okonsikvent också, Nu kan han starta även om bilen har stått hela da`n. Jag har ju ingen aning om var jag ska börja leta..... Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Hamann rules: Jag kan tänka mig att din bil inte kommer att fungera med denna låga komp!!!! Jag planade 2,1mm på mitt block och det fungerar!!! Min bil är oxå svårstartad,den går runt på startmotor ganska länge när den har stått ett par timmar.. Tomgången skall vi inte äns tal om,har inte på morgonen,men när jag kört med bilen i ca 10min så ligger tomgången på 900-1000r/min. Plana blocket så tror jag att det skall fungera,om du skall köra med turbo så det ingen bra lösning med planing. Och om du planar så MÅSTE du ha ett justerbart kamdrev för du ändrar kamtiderna. Hoppas att det löser sig!! bengan BMW,vad annars? |
|
|
Hamann rules: Glömde detta Du kan ha satt veven ett varv fel oxå,du ser inte det på markeringarna som du skrev!! Ta bort tändstiftet på ettans cylinger och känn efter med en smal skruvmejsel,kolla om kolven är i topp när allt är nollat.. Jag satte min kamrem fel under ihoppsättningen av motorn,med kollade på detta sätt så kunde ändra det då. Sitter den ett vara fel så går avgaserna ett i insuget...ej bra Maila el ring mig om du har fler frågor Bengan 070-3330325 BMW,vad annars? |
|
|
Tack!!! Det är troligtvis så att jag har fått veven ett varv fel, därav det dåliga kompet. Meddelar om jag får det att fungera. HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
Veven ett varv fel ??? Är jag helt ute & cyklar på hal is nu, men vad spelar det för roll när man monterar ihop en motor från grunden...? Om ettan står i ÖD och man vrider veven ett varv så kommer den ju tillbaka till samma läge. Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
| bonje-,,din bil startar när du läger i backen..... | |
Grusse |
slimm du har rätt, har ju ingen betydelse. |
|
Det har visst en betydelse!!!! Det går att montera veven ett varv fel,då startar inte motorn.. Bengan BMW,vad annars? |
|
|
Det är inte veven som sitter fel utan kammen som blir fel.. Kolla så han öppnar insugsventilen i noll läge,om inte så sitter kammen ett halvt varv fel... Menade detta hela tiden sorry att jag skrev fel!!! bengan BMW,vad annars? |
|
|
Hej allihop. Är nu en jävligt glad 327 ägare! Jag rev av kamremmen igen, och vred kammen ett varv, la på remmen igen och monterade allt det andra och började mala....inte ett liv i motorn. Efter en timme knuffade jag ut bilen, och bogserade den ca 20 meter. Till min stora glädje startade den och gick ganska bra. Nu är det bara resten kvar att montera!!! HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.