AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.840

s38b36. vilken olja på Biltema?

la
132
larpan
m535i -85
tänkte tjacka olja till min s38b36 som jag hängt i min m535.
tänkte köra efter konceptet "byta mer ggr med billigare olja än att köra länge på dyr olja" sen ska det tydligen inte vara något fel på biltemas oljor så varför inte.

hur som helst undrar jag vilken olja man ska tjacka? antar att de går på helsyntet orginal?
la
132
larpan
m535i -85
kan slänga in en fråga till.... går det bra med biltemas glykol?
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
deras 5/50 helsyntet borde funka fint! Kolla bara att den har samma klassning som deras 5/40. Förrut hade 5/50 oljan en klassning sämre än 5/40 men tror den är uppgraderad numer.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Biltemas glykol funkar bra.

///MVH Hasso
Länk
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Biltemas Oljor har mycket varierande kvalitet, detta beror på att dom köper upp stora restlager och sätter sina märken på.

Jag skulle inte köra deras olja överhuvetaget.

men jag är ju pedant :)
robban bagio :

Är det verkligen så? Efter att ha läst otaliga trådar om biltemas olja på detta forumet så har jag förstått att biltemas olja kommer från statoils tappar och håller både jämn och hög kvalitet.

Däremot så skulle jag inte hälla biltemas olja i en S38 men det är nog mest för känslans skull det.
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Enligt en kompis som jobbade på BT för ett par år sedan så var det olika oljor beroende på leverans, men det kan ju ha ändrats. BT har ju mycket som är bra kvalitet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Stämmer inte. Du kan vara säker på att oljan som finns i dunkarna klarar den spec som står på etiketten. Det man inte kan vara säker på, är om den i själva verket har högre klassning än så. Det är nämligen tillåtet degradera oljor till en lägre klassning på etiketten, det är däremot inte tillåtet att göra det omvända.

Ingen butikschef på BT vet varifrån inköpen sker och då utgår jag från att en vanlig anställd på biltema inte heller får tillgång till den informationen. Allt sköts från BT centrallager.

När du köper så stora volymer, köper du direkt från tillverkare. Det blir för dyrt att köpa upp restlager och skulle säkerligen innebära kontraktsbrott.

__
Bilblogg:
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Om nu "alla" vet att Biltema oljan tapas i Statoil kranar är då inte det kontraktsbrott?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad jag känner till, har biltema aldrig gått ut med att man har statoil som underleverantör. Vem som tillverkar BT oljor har jag ingen aning om. För min del spelar det heller ingen roll.

Det kan hända att biltema köper oljan från statoil, men det betyder inte att det är samma olja i statoils dunkar som det är i BT.

Det här vet jag, resten kan jag bara ha teorier om:

Biltema syntet 5W40 (Statoil LaserWay 5W40)
SAE-klass: 5W40 (5W40)
Densitet vid 15 °C: 855 kg/m3 (855 kg/m3)
Viskositet vid 40 °C: 86 mm2/s (85,7 mm2/s)
Viskositet vid 100 °C: 14,3 mm2/s (14,37 mm2/s)
CCS vid -30 °C: 6400 mPa.s (6400 mPa.s)
Viskositetsindex: 173 (175)
Flampunkt COC: 210°C (220°C)
Lägsta flyttemperatur: NA (-42°C)

Varken Biltema eller Statoil anger om deras syntetiska oljor är en EHVI/VHVI, PAO eller Ester baserad. Det tolkar jag som att båda är sk. högraffinerade mineraloljor (EHVI/VHVI) och inte en "äkta" syntetolja (PAO).

Båda oljorna är klassade enligt ACEA A3/B3/B4 & API SL/CF vilket visar att oljorna är väldigt lika i kvalitet och beteende, något som bekräftas av mätdatan. Statoils olja uppfyller även kraven för BMW LL 98, något som BT oljan aldrig blivit testad för.

Jag tolkar det hela (mätvärden) som att det inte är samma olja i BT dunken som det är i statoils dunkar. Däremot finns det inget som säger att BT oljan inte är en äldre generation av statoil oljan. MEn det kan jag som sagt enbart ha teorier om.

__
Bilblogg:
Länk
Daniel F...:
Hur menar du nu då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.