AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
712

Frågor angående rotorn (323E21)

323E21terror
Den axel som rotorn sitter på går ju ner i en annan "apparatur" och jag vet ju att rotorn skall stå inställd så den pekar mot 1ans cylinder när man ställer in den. Problemet är att det sitter ju som en skiva med en massa taggar ifrån (stjärna) och måste inte varje tagg(spets) stå ställd mot varje pinne som sitter runt om den? Jag tycker att det verkar logiskt men vill veta till 100% därför att jag misstänker att jag ställde in den fel så varje tagg stod mellan pinnarna och då kan ju ingen gnista hoppa över så man får någon tändning.

Det vore verkligen skönt ifall någon känner till eller har erfarenhet av detta så man kan få ett bra svar. Detta gäller alltså M20B23 motorn från 82 med mekanisk insprutning.

farten är min drog
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hmm tagg (spets)?? Först får du se till att alla inställningarna står rätt märket på kamdrevet och på vevaxeln sen är det ju bara att sätta ner fördelaren och se till att märket hamnar där det ska dvs rotorn pekar på märkningen på fördelaren,så har du grovinställt tändningen sen är det ju bara att ställa in den med lampa tror det är 1500 varv glöm inte att koppla bort vacumslangarna.Ang taggarna är det så att det kan vara så att dom finns där för att man med skruvmejsel ska kunna justera fördelaren?

hjorten
323E21terror
Hm tror att du missförstod min fråga något, det du beskriver har jag gjort..men till saken hör att det går att ställa in två olika saker oberoende av varandra. Alltså det jag menar är att själva rotorn går att ställa efter något märke samtidigt som själva kugghjulet går att ställa separat. Någon sa till mig att även hjulet måste stå rätt..dvs det som kamremmen löper runt.

farten är min drog
323E21terror
Hm tror att du missförstod min fråga något, det du beskriver har jag gjort..men till saken hör att det går att ställa in två olika saker oberoende av varandra. Alltså det jag menar är att själva rotorn går att ställa efter något märke samtidigt som själva kugghjulet går att ställa separat. Någon sa till mig att även hjulet måste stå rätt..dvs det som kamremmen löper runt.

farten är min drog
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Du tar ju upp hela fördelaren och ställer in rotorn en bit innan märkningen sen när du för ner den igen så vrider den sig själv sen är det ju bara att se till att märkningen i kanten på fördelaren hamnar mitt i rotorns kontaktyta.Själva drivningen till fördelaren (hjulet) behöver du inte bry dig om se bara till att märkningar på kam-vevaxel är rätt.

hjorten
323E21terror
Jag är nästan med dig. Den där skivan med spetsar på som sitter under själva rotorn med taggar pekandes utåt i x-led, måste inte varje spets stå riktad mot de
små pinnarna som löper runt den? hoppas du förstår vad jag syftar på??? Det där att ställa in rotorn så dess kontaktyta står vriden så den har kontakt med fördelardosans kontaktbleck är ju moment 2 (sista) om man säger så. Det jag är osäker på vad du menar när du säger - Du tar ju upp hela fördelaren ???

farten är min drog
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Om du vet säkert att fördelaren sitter rätt behöver du inte ta upp den.Men det är ju lätt att kolla om du kollar märkningen på kamdrevet ska stämma med sträcket i toppen och remskivan på vevaxeln ska stå på 0 när dom stämmer så kollar du på hur din rotor står det finns ett litet sträck i kanten på fördelaren det ska stå mitt i rotorns kontektyta. Tycker inte att du ska bry dig om dom där taggarna tillsvidare är mindre viktiga för att få tändningen rätt jag hade inga problem med att sätta ihop min motor. ta det bar lungt så fixar det sig.

hjorten
323E21terror
Hjorten när du säger streck på fördelaren så syftar du på själva (fasta) metallenheten hoppas jag, där en axel löper upp ifrån (där rotorn sätts på senare) och inte dosan???för då skulle du väl ha skrivit streck på fördelardosan. Jag undrar hur man kan ta upp hela fördelaren???då måste man väl ta och skruva en del???
om jag aldrig tagit upp den tidigare så behöver jag väl inte göra det nu heller???

farten är min drog
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Kan ju vara så att den ändå inte står rätt.Ja i den fasta metallenheten=fördelaren sitter ett streck i kanten.Det är inte svårt att ta upp fördelaren lossa bara på skeuven och ta väck låsningen,men se till att övriga inställningar är ok innan,som jag skrivit om innan.

hjorten
323E21terror
Med övriga inställningar syftar du på kamdrevet och vevaxelhjulet eller??? (dvs att de är 0-ställda)

farten är min drog
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ja det gör jag.

hjorten
323E21terror
Satan också då hade jag inte behövt ta loss kamremmen igen då eftersom inte alla 3 punkterna måste ställas in samtidigt. Tror du att livslängden påvärkas nämnvärt om man tagit av och på remmen minst 3 gånger nu??

farten är min drog
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Nej det tror jag inte om du inte har brukat våld så är det nog inga problem.

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.