|
|
|
|---|---|
|
Hej, bilen har dött ibland senaste 2 dagarna när man kör och idag startade den inte alls. jag gissar att det är bränslepumprelät. har vickat / tagit ur och satt i men verkar inte hjälpa, vart kan man köpa ett nytt bränslepumpsrelä? mvh | |
|
Du har powerpost. //Roffa |
|
|
Jag har precis samma problem, dog 4-5 gånger på tomgången vid rödljus. Efter sista gången den dog så gick den inte och starta! det hände igår 25/10. Jag har testat att spruta in startgas men funkar inte det heller, verkar som den inte får fram bränsle utav okänd anledning eller inte får tändning!? MVH/ Viktor |
|
|
Jag tror det är bränslepumprelät. men jag vet inte exakt vart det sitter bland de andra sakerna under huven. någon som kan visa bild kanske? mvh |
|
|
finns det nåt sätt att förbikoppla bränslepumprelät så man kan kolla om det är relät eller pumpen? och gärna exakt vart relät sitter om det går för sig :P mvh |
|
|
under kåpan bredvid styrboxarna på höger sida i motorutrymmet hittar du bp-reläet innanför där bör det finnas minst två relän, det ena är huvudrelä och det andra till bränslepumpen, gissningsvis det mittersta på bryggan... plocka ur det och bygla hålen där stift 30 och 87 på reläet suttit. nu ska pumpen gå annars är den trloigen slut.... reläet kan du öppna och löda om lödpunkterna i sen kommer det troligen fungera igen, om det nu är dåligt. skulle du behöva nytt relä eller pump så är det bara att slänga iväg ett mail förresten... |
|
|
Jag har kollat upp problemet nu och det verkar tyvärr vara så att pumparna eller någon utav dom är slut! Vart sitter dom och hur mycket ska du ha för en fungerande pump "jonaz_6"? Är dom besvärliga att byta? MVH/Viktor |
|
|
det finns bara en pump och den sitter i tanken. i bakluckan finns en lucka ner till tanken, lossa den. lossa nu slangarna och skruva lös locket ner i tanken. lyft upp detta lock med tillhörande tankarmatur. längst ner i tanken kommer man nu åt pumpen som man med viss envishet och tålamod (om man inte gjort det förr!:)) lyckas pilla upp, sitter inte fastskruvad på nåt sätt... |
|
| Nu har jag byglat där relät satt i stift 30 och 87, mittersta relät som är brunt, när jag drog på tändningen klickade det till, öppnade luckan i bakluckan för att höra lättare om pumpen gick, men icke. jag kan inte ha tagit fel relä eller? :< | |
| Jag testade ju samma sak på min men det fungerade inte, men vad jag har hört så ska bränslepumpen gå igång när man drar den på startmotorn! Men jag är inte säker, men min har ju då ingen tändning heller!? Den ska ju stängas av om den inte får bränsle och även tvärt om! Jag har då inte en aning var felet kan sitta på min, men jag har lämnat in den för felsökning, när det är färdigt så ska jag skriva vad som är fel! Kan ju vara samma på din! | |
| Nu har jag efter en tids väntan fått reda på vad det var för fel, det var tydligen tändimpulsförstärkaren eller nått sånt och även tändkablarna var kass! | |
| Jasså? tändimpulsförstärkare låter dyrt, vad gick kalaset på ? | |
| Allt som allt gick det på ca. 3000kr, enbart tändimpulsförstärkaren gick på ungefär 700kr tror jag! men det skulle nog blivit dyrare på en BMW-verkstad, då jag har kontakter på en annan verkstad hemmavid!=) | |
|
Har fått exakt samma fel som er ovan. Började förra veckan när bilen inte ville starta, dag nr 2 startade den och gick som en klocka tills jag stängde av den. Nu har den varit död i ca 3 dagar. Testade idag och vips så startar den, tills jag stängde av den. DÖD... Testade med stargas och tå tändar den. Skulle gärna vilja veta vilket som är bränslepumps reläet. har tagit en bild på säkringsdosan. Länk |
|
| Om jag inte minns fel så ska det vara den som sitter i mitten på bil nr:1, dvs den turkås-aktiga! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.