|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har en 330xi -00 och har testat och köra den på etanol ca 50% och det fungerar bra , men nu har ju gula motorlampan börjat att lysa pga andra avgasvärden med etanol. Har kört upp nästan all etanolblandning och tankade idag ca 40liter bensin, men lampan lyser ännu. Bilen går hur bra som helst, men jag ska in på besiktningen till veckan och dom gillar nog inte att motorlampan lyser.... Hur gör man för att släcka den själv? Vill inte åk in till BMW för att göra det! Eller kan man köpa en OBD instrument och släcka lampan genom den? Häls Ville | |
|
en vild chansning men kanske det går att koppla bort batteriet en halvtimme? // M.V.H. Daniel |
|
|
Testade dock en kortare stund, men det fungerade inte. Bara trippmätaren m.m. blev 0-ställda. Förmodligen sitter det ett litet backup batteri i minnet, just för motor koderna. Annars skulle man ju inte kunna läsa av felkoder om tex batteriet pajat. Kanske det finns någon intrumentesknappkod, som för servicelampan. |
|
| Har du testat att vrida på tändningen i 30s - 1 min utan att starta, sen vrida av tändningen och därefter starta bilen. Det kanske släcker motorlampan. Det skadar ju aldrig att testa. | |
| Menar du med batteriet på kopplat? eller bortkopplat i första läget? | |
| Fungerade inte iallafall med batteriet ikopplat.... | |
| batteriet inkopplat. Vrid på tändningen så att allt elektronik i bilen går igång men starta inte motorn. | |
| Missade ditt sista inlägg.. Då vet jag inte riktigt hur du ska kunna släcka den förutom att besöka BMW. | |
| Tror att det ska gå med en OBDII felkodsavläsare.... Våga vägra verkstad! =) | |
|
Om motorlampan lyser så beror ju de på att något inte stämmer lr hur? Så ni som vill laga bilar med hjälp av fusk och Felltema köp en gammal Volvo 240 lr något... Lämmna in bilen så du vet vad felet är och kör inte etanol blandning blir nog bara dyrt i längden eftersom bilen inte är gjord för det! |
|
|
Lampan lyser pga andra avgasvärden! Och etanol finns redan i vanlig bensin....(inte i så storamängder dock ännu..) I dag tycks ingen hålla på att meka med nyare bilar, utan alltid ska man till verkstaden... Idag finns det ju så fina bärbara motorfelavläsar instrument, varför inte skaffa en sådan och spara på dom dyra verkstadskostnaderna, tycker jag iallafall. Men klart om man har tummen mitt i handen så är det nog bäst att lämna in bilen på verkstad ;) |
|
| SKÖNT! Lampan slocknade av sig själv när jag skulle hem ifrån jobbet idag =) | |
|
Klart att man ska meka själv, dagens motorer har samma innehåll som förr. Föresten så har jag lyckats med att tända en elak gul lampa på min oxå och den slocknade av sig själv när jag tankade bensin igen. |
|
|
Lampan slocknar när felet (med tex fel bränsle) inte har uppenbarat sig på ett antal starter, men felkoden ligger kvar i minnet tills man nollar det vill jag minnas.... /Ronny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.