|
|
|
|---|---|
|
När man har den å gå på tomgång och gasar till snabbt så dör den nästan (går ner till typ 300rpm för att sen stiga igen till tomgång. Gasar man långsamt så följer den med bra ända till varvspärr. Samma när man kör om man rullar sakta fram på tex 1an el.2ans växel på tomgång å trampar på så rycker den några gånger innan den gasar iväg. Den beter sig som en förgasar motor gör när accelerations pumpen ej funkar. Acc. pump funktionen sitter väl i lmm`n på dessa eller? Spjällgivare har ju bara tomgång/fullast kontakt. Går helt bra att köra med den och så men jävligt irriterande är det... Vill att ALLT ska vara iskick! Har felsökt in i det sista... Har bytt: Lambda sond (ny) motortempgivare (ny) Luftmängmätare (begagnad) Kollat bensintryck Kollat felkoder Bytt alla slangar på insugssidan,kollat insug läckage. (nytt) Kollat avgasvärden OK! Justerat ventiler Nyrenoverad topp styrningar/ventilgummin/säten... Strömfördelar lock/rotor/tändkablar Justerat spjällgivare Mätt upp givare vid motronic boxen (kan ju vara box fel också förstås...) Nån som haft likn. problem? Undrar om den skulle bete sig såhär om det satt en trimkam i? | |
|
Tycker de e enormt vanligt fenomen på BMW, kanske inte just ryck under körning men just tomgångs symtomet känns som alla M20 och M30 är drabbade av. Har även jag forskat runt lite i detta man aldrig fått nåt direkt o gå på! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
jo har också hört det, borde ju gå att mappa bort ifall man vill det men känns konstigt att behöva gör det, inte var de väl såhär från ny heller? Min turbo m20b27 funkar fint med Hestec sprut (mappad och körklar), den e rapp på gasen från tomgång i allafall...:) |
|
ASA racing |
Jag hade ett liknande fel, då var det klacken i LMM som kärvade. Om du vrider på klacken, så får det ej kärva det allra lilla minsta. Skulle gissa att detsamma gäller Din Lmm. (den kärvar) smörj lederna med 5:56 |
|
Har precis samma fel på 535an! Irriterande som fan. Har också bytt massor av grejer utan resultat. testade en begagnad lmm, men gick likadant. känns dumt att köpa ny om, man inte vet att det är fel på den. Den går lika dåligt varm och kall.. Den kan misstända lite på tomgång ibland. Den håller rätt varvtal men går ojämt. Det måste ju finnas en lösning. |
|
|
Har ju provar med en annan lmm, och den beter sig exakt likadant med båda lmm... som sagt känns dumt att köpa en ny, de e ju dyra. Speciellt om det inte blir iskick då heller... Min låter lite som den skulle misstända också på tomgång fast håller jämt varvtal, låter typ som en cylinder skulle vara borta ibland. Men avgasvärden e ju helt OK! Inte högt hc eller nåt... |
|
ASA racing |
Toppen är nyligen renoverad, var det efter renoveringen som den började att strula? Tänkte om kamremmen ev, hoppat över ett hack. |
|
Har du alltid haft dessa symptom eller uppstod de efter topprenoveringen? Om du har/haft problem med för låg/hög tomgång kan jag tänka mig att någon varit o fingrat på själva spjällhuset o själva gasspjällets stoppskruv. Stoppskruven måste stå helt rätt annars blir det knas (på min gamla E30 med L-Jetronic så skulle man först stänga spjället helt o sedan "öppna" med stoppskruven max 1 varv enligt en "expert" jag pratade med, hur som helst fick jag efter denna inställning bergstabil tomgång o rappt svar oavsett hur mycket jag misshandlade gaspedalen. Om detta gäller motronic oxå vet jag ej, men om det sitter kvar en plastplupp på stoppskruven så är det ej troligt att någon varit där o "fixat") |
|
|
Det är motronic så det finns ingen sån skruv. Ingen annan som haft samma problem och hittat felet? |
|
|
Tänkte bara koppletera mitt tidagre inlägg... På min senaste E30 testade jag en gång att koppla bort kontakten för gasspjällsbrytaren (heter den så)? Hur som helst, den som ger indikering på att bryta spridarna vid motorbroms. Minns inte exakt vad jag gjorde men en hel del av den blödrande o tvekande känslan försvann! Dock hamnade bilen i självgung vid gassläpp så nån lösning va de inte, men kanske ett steg närmare problemet! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| Det "känns" som det borde vara nåt vakuum fel, men jag har kollat alla slangar och så. Alla jag hittat iaf! Tänkte på om det kan behöva bytas insugspackningar. Hur vanligt är det att man byter dem? | |
| En enkel och billig sak som du förmodligen redan gjort, är att hälla insprutningsrengöring i bensinen. | |
| "Throttlestop screw" måste finnas annars borde risken vara att spjället i värsta fall "fastnar" i trumman... | |
| Har testat insprutningsrengöring, ingen skillnad :/ | |
|
Har alltid haft dehär problemet med denna 325a Kamremmen står rätt, samt jag har testat hälla i insprutningsrengöring... |
|
|
På min finns det nog en stoppskruv, Jag har ej rör den men nån kan ju ha, ska testa att laborera lite med den samt spänna lmm... |
|
| Anders E: Som sagt fippla inte med den skruven om plastpluppen sitter kvar på den o ser "intakt" ut för då har förmodligen ingen varit där o fixat...I mitt fall fanns det ingen plastplupp alls o spjället var alldeles för mycket öppnat för att kunna få till tomgången i första hand.... | |
| Plastplomben finns ej kvar på min | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.