AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.409

Hur mycket hk med dessa trim? (328)

BM
20
BMWMattie
BMW 328i Touring -95
Hallå!

Jag vet att detta säkert inte är det lättaste att svara på men det vore ändå kul om någon vågade sig på någon slags "kvalificerad gissning".

Bilen är en BMW 328i Touring 193hk. Den har vassare trimkammar (vet ej märke) och är chippad (vet ej märke) samt har polerat utblås/insug (om det nu ger något?)

I övrigt är den ganska så orginal förutom ett öppet luftfilter som ersatt orginallådan.

Vad tror ni om henne? :)

Tack på förhand!
skulle nog gissa på 15-30 hk.... beroende på kammarna, men hade jag vart
du så hade jag nog satt tillbaka orginallådan och satt ditt en sportfilter
i lådan...

du får inte mer hk på ett öppetfilter, kanske t o m tappar hk...
BM
20
BMWMattie
BMW 328i Touring -95
Jahapp, där ser man.. hade hoppats på ca 230hk eller något i den stilen, men men... Orginallådan slänger ja nog inte in igen då jag inte är så värst kraftkåt (ännu iallafall). Bara bilen går bra vilket jag tycker den gör nu så är jag nöjd. Ljudet är kanske rentav lite mumsigare med öppet filter åtminstonde :)
T3
111
T39m
328CI - 96
Har du orginal insug? Annars så skulle ett 325 insug nog vara väldigt trevligt till din motor / Mvh Jimmy

e3
274
e36328i
328i limo -96
har bänkat min 328 med 325 insug och extraktorgrenrör den gav 222.2 hk
och 272Nm, gjorde tyvär ingen test före men jag tror inte dessa mod gav så
mycket inte så att de känns nån större skillnad iaf. enl. bänkkillen så brukar standard ge ca 205-210
BM
20
BMWMattie
BMW 328i Touring -95
ok, låter mest som att man får nöja sig med den befintliga kraften då. är 325-insug dyrt? komplicerat att byta ut för den icke så kunnige?
BM
20
BMWMattie
BMW 328i Touring -95
har säkerligen orginal insug förresten.. 328i har väl 290Nm orginal? eller drömde jag när ja läste det? konstigt att vissa får sämre vrid med trim isåfall? känns som någon bör rätta mig på någon punkt här :)
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
528/328 har 280Nm orginal, med 325/525 insug så minskar vridet på låga varv och ökar på högre.
328 brukar ge över 200hk orginal.

/// Kristian
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
BMWMattie:

Med vassare kammar så borde du redan ha minskat på vridet. 328 i originalutförande har en sådan karaktär att den är nästan överstark på låga varv men saknar istället det där sista bettet på toppvarv som exempelvis 325 har. Med andra kammar och givetvis en mappning på det så borde bottenvridet blivit sämre men den din bil borde å andra sidan ha ordentligt med knuff på toppen.

Du borde ta reda på exakt vad som är gjort med bilen. Ett "chip" ger ingenting extra på en bil med andra kammar än original. Och vassare kammar i sig ger inte heller särskillt mycket om det inte komineras med en mappning. Är bilen mappad efter det att de nya kammarna kom på plats är allt i sin ordning.
BM
20
BMWMattie
BMW 328i Touring -95
Okej, då hajjar jag. Ska se om jag kan få fram någon information framöver. Tack för alla svar!
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
e36328I: rekomenderar du andra att göra samma byten? Har själv planer på de. De ska mappas också sen.
Är de lönt? Märks de nån skillnad?
BM
20
BMWMattie
BMW 328i Touring -95
Har några funderingar...

Vart kan man få tag på någon som utför mappningar och sådana saker? Är det enbart kontakter som gäller eller finns det firmor att kontakta, är det dyrt?

Vilka är dem vanligaste "grund"-stegen för att få mer effekt i en 328i?? Och är dem värda pengarna eller är det bara fanatiker som sysslar med sådant? =)

Frågan är väl egenligen om det verkligen finns NÅGOT trim som är värt pengarna och som ger någon större skillnad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.