AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.277

Tips angående köp av BMW M3 e46

Hejsan!
Är ute efter att köpa en M3 e46 i början av våren, men vill ha lite tips om vad man ska kolla på.
Priset får ej överskrida 300 000 efter prutningen.
Manuell eller SMG II är den stora frågan. Har aldrig fått chansen att köra nån av dem, dessutom verkar det svårt att få göra det.
Skriv på allt från bra val av färg till miltal på bil man skall rikta sig in på.

Mvh Fredrik Persson
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte heller kört SMG med merparten som har testat båda verkar föredra SMG. Tipset är att prova båda och gärna en längre stund för SMG kräver nog lite tillvänjning.

Köp en färg som du själv gillar. Klart ska man fundera på hur attraktiv färgen är för andra, dvs hur lättsåld den är när den dagen kommer men du ska ju själv också trivas med bilen. Silver, gråmet och svart är väl färger som alltid funkar. Sen finns det ju mer extrema färger som LagunaSeca blå och Phoenix gul som uppbringar mer blandade känslor hos folk.

___
//Ulf
Är inne på Safirsvart, silver, Carbonsvart och Grafitgrå metallic. Men sen är Imolaröd fruktansvärt fin, men eftersom bilen ska gå på vintern, så vill man ha en bra färg. Iofs ska bilen gå extremt lite under vintern och stå i värmegarage.
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
Miltal : Absolut max 8000.

Så att du kan köra ett tag och ändå nyttja drivlineförsäkringen om något tråkigt skulle inträffa.

Årsmodell : -03 och framåt, så man slipper alla barnsjukdomar. (Plus att man kan köra några år och ändå ha drivlineförsäkring kvar)

Växellåda : Manuell, jag gillar att växla själv på hederligt vis. Ingen halvautomatisk flipp-flopp historia :).

Sv-såld, för att det känns "bättre". Absolut inte för att jag har något emot import!

OBS!!!

Detta är/var mina egna kriterier när jag köpte, så inget jag skriver för att skapa diskution eller för att hetsa.

Ps. Den försäkring jag talar om finns på dom flesta stora bolag och funkar fram till 8 år gammal bil eller 10.000 mil. Ds.
Hehe, oki.
Men svårt att finna nån bil som man kan få ner till 300 000 i de kriterierna va? :/
Vad finns det för barnsjukdomar?
Drivlineförsäkringen, går den alltså inte över 8 000 mil?

Mvh Fredrik
Köp en bil med bra historik som tål granskning och som känns bra, kolla upp med Bmw milen samt att alla bmw-aktioner (uppdateringar) är gjorda speciellt på tidiga årsmodeller, och stämmer allt har du gjort det du kan göra, ett M-test skadar inte heller, är säljaren inte intresserad av dessa saker tycker jag du ska avstå den bilen.

Mvh/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Hur skall jag gå tillväga med ett m-test? Känner mig tjatig, men vill ej bli blåst på nån bilaffär som jag blivit en gång förut.
Ta kontakt med Motormännen: Länk som finns i stort sett över hela landet och beställ ett test av den tilltänkta bilen, kostar lite men det kan det vara värt om man ska köpa en M3:a och känna sig lite säkrare. Och det där med smg eller manuell är helt upp till dig själv, jag testade båda och fastnade för manuell men som sagt, det är helt indiviual:-)

Lycka till

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
fledlik.

kolla din powerpost.

har skrivit lite till dig där
Läst igenom "Motormännen", känns som ett ganska klokt beslut att göra ett test. Kan ju som sagt tjäna flera flera loppor på att göra en bra affär :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.