AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
849

Hur vet man om betteriet är dött?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Skulle hjälpa mor att starta sin bil igår genom att koppla mitt batteri till hennes, men det hjälpte inte, startmotorn är helt död på hennes volvo 940.

Kan man dra slutsatsen redan här att det är fel på nått annat än batteriet?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är du säker på att det blev riktig kontakt via startkablarna? Lyser strålkastare o.s.v bra på Volvon med startkablarna kopplade? Kolla jordflätan mellan motorblocket och chassit, kabelanslutningarna på startmotorn och mät om det finns spänning på manöverkabeln (den tunna) med nyckeln i startläge. Är dom sakerna ok är det nog startmotorn som gett upp. Dom där Volvobilarna är ju underbara att skruva med. Det mesta är enkelt att komma åt.

AE
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Ett jättevanligt fel på lite äldre 740/940 är att det blir för mycket spänningsfall i primärkretsen till startmotorn, då händer inget när man vrider på nyckeln. Har det på min bil. Ett snabbt sätt att starta är att ta en grov skruvmejsel och sticka ner vid startmotorn och kortsluta mellan den tunna och grova anslutningen vid solenoiden. Startar den snällt då så är det detta fel. Kör inte över dig själv bara, dvs. lägg ur växeln innan.
/Rolf
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
tack för svar! dock är jag för okunnig med motorer så det ni skriver är lite grekiska. Kanske knuffa bilen går för att få igång den?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ett enkelt test, som alla inte billkunniga också kan ta till.

Tänd lyset
- Lyser det inte så är batteriet sannolikt urladdat
Om lyset lyser, vrid på startnyckeln till startläget.
- Slocknar lyset när du vrider på nyckeln så är batteriet dåligt.
- Lyser lyset fortfarande med samma styrka har du problem med startmotorn eller kablarna till startmotorn.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.