|
|
|
|---|---|
|
"Koppla ihop 2 batterier fel vid starthjälp - vad kan hända?" Mammas bil var stendöd igår kväll, åkte dit med min bmw. Jag är lite nybörjare på detta och mor min med, far annars som fixat detta men han är på semester. Vi läste instruktionerna och mor min var ändå för snabb med att inte titta efter vad som var plus eller minus. Vi börjare att sätta röd kabel på mitt plus som var tydligt utmarkerat, sen var mor min klantigt och satt den andra röda änden på den trasiga bilens minus! Nu var det bara i 3 sekunder kanske men vad kan hända om man gör på detta sätt? Inget? (bilarna var helt avstängda i övrigt) | |
|
Så länge det bara var en kabel ansluten har det ingen som helst betydelse eftersom kretsen inte blir sluten, och ingen ström kan vandra i kablarna. Då man ansluter minuskabeln till den "döda" bilen kan man göra det på lämpligt ställe i chassit i stället för batteriet. AE |
|
|
"sen var mor min klantigt" Haha den var bra! ;-) |
|
|
GE, Det var inte jag! Min mor är ivrig. Basta. |
|
| Jag gjorde detta stressad som jag var(och batteri ej avsett för bilen, +och- på fel sida), kopplade därmed + till - och tvärtom, hjälpbilen dessutom igång också i ca 10-15sek resulterade i brinnande plast på startkablarna och lite brännskador på handen. Antar att jag hade tur att inte något av batterierna small eller att någon av bilarnas elektronik tog stryk.. har fortfarande ångest över händelsen ;) | |
|
Det beror på vad det är för bil. Alla Japanska bilar har säkring (smältbläck) som brinner av, men tex Renault har tydligen inget skydd alls, polaren jobbar med dom och fick nyligen in en fel kopplad Laguna, alla styrboxar var trasiga till en kostnad av 80.000:- !!!!!! |
|
|
Om det bara var en kabel som beskrivningen ovan säger, så händer ingenting. On båda kablarna kopplas på felvända så lär det ju märkas, alla som testat vet... Sen beror det helt på omständigheterna, om det svaga batteriet har lite kräm kvar finns risk för batteriexplosion t.ex. Detta kan man inte skydda med säkringar eller smältbleck, endast vissa kretsar ute i bilen. Även de flesta BMW och andra har grupp och huvudsäkringar, det kända "smältblecket" på E34 t.ex, men dessa skyddar endast begränsat och endast om strömmen (felpolariserad) går upp till en hög nivå. Något felpolariseringsskydd som kan dra ström och bränna av säkringarna finns tyvärr inte. Med "lagom" nivå grillas elektroniken ute i bilen duktigt och effektivt = dyrt. Generator och batteriet själv t.ex har inga säkringar och får ta smällen direkt, felpolarisering måste till varje pris undvikas. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.