|
|
|
|---|---|
|
Först och främst vill jag bara säga att det här är ett ruggigt bra forum och jag har hittar väldigt mycket intressanta trådar. Tidigare har jag bara läst men nu var det dags att skapa en användare och skriva lite. :) Hittade några andra tådar som behandlade likande problem, bl.a en 750i -97 och en 320 e36, men det verkar inte vara samma problemet, eller? För ett tag sedan postade jag samma inlägg på garaget.org men jag tror att kompetensen inom BMW måhända är högre här. Dessutom bli kallt ute och jag gråter nästan när jag ser att min pärla inte fungerar riktigt. Jag är väldigt tacksam för lite hjälp! :) Jag undrar i alla fall om någon kan hjälpa mig en en enklare felsökning till min BMW eller om det finns några vanliga orsaker till detta, har inte direkt någon lust att låta en mekaniker felsöka den för en dyr slant om det är något av enklare karaktär. Hur som helst körde jag lugnt i 70 km/h ungefär på landsväg när det smällde till i bak på bilen och något började dunka ganska kraftig. Naturligtvis stannade jag och kollade men såg inget, å andra sidan är jag ingen mekaniker, än. :D Det är alltså en BMW 320i från -87 som gått 25 600 mil; Bakvagnsbussningarna byttes juni -06, alla hjullager byttes i januari -05, alla gimmilagren i hjulsystemet (ingen aning om vad det är, hehe) februari -04, nya trumbromsar bak maj -05, samt alla bromsrör bytade i januari -01. Klart att delarna kan slitas ut igen men den har gått c:a 1000 mil om året den sista perioden och dessutom körd av ett äldre par i över 19 av dess 20-åriga liv. Om det inte är dessa delar, som är ganska nya, vad kan det då vara? Ljudet (knackningarna) blir starkare ju fortare man kör och svänger jag kraftigt åt höger gnisslar/dunkar/knackar det och låter som det kommer från vänster bak men det lätt att lura sig på sånt. Ibland är det tyst när man kör rakt fram, ibland kommer det plötsligt om man växlar ner och motorbromsar men som sagt absolut mest när man svänger eller direkt efter en kraftigare sväng. Det räcker ibland med att jag kör i 20 km/h för att det ska slamra rejält och låta som något skrapar i gatan under bilen. Åter igen är jag väldigt tacksam för hjälp. En reparationshandbok från Hayne's ska inhandlas så fort jag kan, imorgon hoppas jag, kanske blir jag klokare då. | |
|
Det låter som om ett hjullager som är kass.. Gör såhär på bägge bakhjulen: ta tag i hjulets ovankant och dra och släpp några gånger, så att bilen ruskas om liksom. Känner du glapp där så är det ett hjullager. |
|
|
Var ute och ryckte i däcken innan jag åkte iväg men de satt stabilt. Lagren är trots allt nästan nya. Igår när jag skulle handla boken pallrade jag mig iväg till Biltema och fick till min stora chock se att Bosse Bildoktorn var där samma dag och svarade på frågor om bilar. :D Naturligtvis började jag med att presentera mig och skaka hand men denna legend och fick så småningom svaret att det med största sannolikhet var drivknutarna som var dåliga. Någon som har bytat drivknutat och kan ge mig lite tips? Är det enklare att komma över en helt ny drivaxel och byta allt istället om det är slitet? Hayne's gav momentet 3/5 i svårighetsgrad, om det betyder att jag måste ligga under bilen och svära i en eller några dagar innan jag lagar det får det väl bli så... |
|
| det ända tips jag kan ge dej på byte av drivknutar är att vara välldigt noga med att få in insexverktyget ordentligt, peta gärna ur hålet med en liten radiomejsel först och sen ge på han ett par slag med hammaren! sen är det bara be till gud att dom släpper, sitter 6 lr 8 st på varje ände av knuten om jag ine missminner mej! | |
|
Klart jag ber till gud att de ska släppa, vad tror du jag är egentligen? Ska ringa verkstan som den är servad på nästan hela livet på måndag och lite andra kunniga BMW-människor. Nu vet jag väl ungefär vad det handlar om och slipper se ut som en okunnig idiot, haha. Skulle jag inse att jag aldrig kommer fixa det själv eller utan seriös hjälp blir det nog verkstan, då pallar bilen kanske två vintrar. :) |
|
ASA racing |
Jag tycker ej alls att symptomen stämmer med en utsliten drivaxel. Tror snarare på att ett bromsband lossat från en av de bakre bromsbackarna. När en drivaxelknut börjar bli dålig, så glappar den. Det smäller inte om den. Om den nu inte har lossnat? Har du kollat så det verkligen finns olja i bakaxelklumpen. |
|
Idag var och ute och kikade lite under bilen. På vänstersidan av bakaxeln såg allt riktigt bra ut, dock kollade jag inte under damaskerna. På högersidan däremot såg drivaxeln ut att vara lite skev eller krökt en smula och damasken på den yttre drivknuten var trasig. Ska man sladda sönder en drivaxel ska det väl ganska mycket till, eller? Dessutom vägrade den starta efter att ha stått still i två dagar, inte ens tändningen gick igång, men det är en annan historia. Förresten, var sitter bromsbanden? Jag har verkligen igen aning om vad det ens är. Olja till bakaxelklumpen och motorn tänkte jag skaffa i morgon och byta. |
|
ASA racing |
Enl Din beskrivning: så skulle jag gissa på att vänster drivaxel är kraftigt skadad (ev,avbruten i den yttre änden) Vill det sig riktigt illa så kan vänster bakhjul lossna under färd. Eftersom drivaxeln är krökt, så är den kassation/obrukbar. Skaffa snarast en annan drivaxel, köp gärna beg drivaxel från höger sida, den är mindre sliten på klackarna om du monterar den på vänster sida. Jag rekommenderar dig att ej köra i några högre hastigheter Max: 30km/h. |
ASA racing |
Tillägg: Menade naturligtvis att "HÖGER" drivaxel är skadad;-) |
|
Tusen tack för hjälpen! Nu ska jag leta rätt på en drivaxel som passar mig 320 sedan. Funkar endast drivaxeln från 320 och 323 eller kan jag slänga dit en från en 325 eller rent utav an touring modell? Såg en del delar från www.bildelsbasen.se , funkar det bra att handla där ifrån? Innan jag handlar något ska jag snacka lite med en duktig BMW-kille jag känner också, säger han samma efter ha kikat är det klappat och klart, hoppas han har tid bara. :) |
|
ASA racing |
Har för mig att 325:ans drivaxlar är helt identiska med 320. Såg som hastigast att det fanns beggade drivaxlar till en 325:a här på forumet. (Powerbörsen) Glöm dock ej att pruta..rätt pris bör vara ca: 3-400:- per st. |
|
Det här kan bli bra, hittade delarna jag behövde på en skrot nära mig, samma bil och samma år men färre mil. Om jag ändå ska byta den vänstra drivaxeln kanske det är lika bra att byta den högra samtidigt, när man ändå är igång? Jag var med och bytta fjädrar på en e36:a en gång och dit sträcker sig mina praktiska verkstadskunskaper, inte särskillt erfaren alltså. Invändningar eller tips kanske? Jag ser mig inte som mer korkad än någon annan, dessutom kan jag både följa en instruktion och tänka något sånär logiskt plus att jag har gott om tid. Någon som tror att jag tar mig vatten över huvudet? :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.