AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.328

Synkronisering av insug på en M3-95:a

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Någon som vet någon i skåne som gör detta till vettigt pris? Någon som gjort det? Bilen går ganska oroligt på tomgång och har inte riktigt det "klipp" i motorn den ska ha. Insugsinställningsskruvarna ska ju ha plomberingar och då dessa är borta på min har säkert någon okunnig varit och pillat där. Detta inverkar väl ganska ordentligt på pretstandan? Då bilen även drar lite för mycket soppa är säkert felet i insuget!
RafkoM3
Hejsan!
Vilka insugsinställningsskruvar?
Du har ju gummihattar på varje spjäll som ska sitta åt ordentligt..Förutom dem så har du ju gula "lufthål", men har för mig att det inte finns inställningsmöjlighet för dem.
Men jag kan ha fel, Men kolla gummihattarna, om de går isönder så blir tomgången orolig och bilen går konstigt...

/M3 E30(TIC)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
...laddar upp en bild: (gummihattarna e ok.)

Länk
RafkoM3
Snurrar dem när du har bilen igång?

/M3 E30(TIC)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
nej, så klart inte. men insuget behöver ställas rätt.
Ett tips är att ta bilen till nån som kan plugga in den i testdator. Min var så skum en gång, det visade sig att lamdasonderna var utanför sitt reglerområde vilket i sin tur berodde på att det var skit på luftmängdmätaren.....

/VP
Alvin
Vilka gummihattar är det ni pratar om? Är det de som sitter på lufthålen ,kopparrören, som sticker upp på insugningsrören strax före gasspjällen? Undrar detta eftersom det sitter gummihattar på alla på min bil utom på 5:e från kylaren räknat. Och bilen är lite små nervös på tomgång, annars går den perfekt.
Min bil har svarta hattar med sma hal dar din pil pa bilden pekar.
Kor bilen till en BMW verkstad och gor ett felmeddelande test pa den, kostar 500kr, har i Vasteras i alla fall.
Lycka till!

Grusse
Alvin, Det är nog därför din bil är orolig på tomgången. Det ska sitta gummihattar på alla insugstrattarna, annars så drar den ju tjuvluft där.

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
OKEJ! 1. Titta på bilden. (nej inte på kopparrören (=TESTUTTAGEN TILL synkningen som jag vill ha utförd)) 2. Har köpt plastplopparna, kostade 1,60:- st. på BMW. 3. Motordiagnosen på BMW är inte värd ett skit, indikerar inga fel om inte en kolv blivit skickad genom huven. ;o)

Jag undrade bara om det finns någon erfaren människa i skåne med tillgång till klockor som kunde hjälpa mej med detta för en rimlig peng så att jag slipper åka till dryg-BMW. Men visst kan jag det om det inte finns nå´t alternativ.....
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Oki. har fått ett kompendium med instruktioner från BMW nu. behöver bara ett par instrument... avgasmätare mm.
pg_ice
"kolla gummihattarna, om de går isönder så blir tomgången orolig och bilen går konstigt."

rafko
6 år sen men du har väl bra minne så jag bumpar upp tråden igen :)

stämmer det?
jag råkade tappa en gummihatt i höstas nångång och har kört utan den.
påverkar det så mycket som du påstår?
det spelar stor roll då motorn drar tjyvluft där gummihatten ska sitta så montera dit en sån så går det genast bättre och billigare

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
pg_ice
alright
jäkla klantigt att inte tänka på det
klart som fan att den drar tjuvluft :)

jag fick väl för mig att dom där hattarna bara var för att det skulle se coolt ut ;)
tänkte inte mer på det

beställer 6st nya!
au
362
audidriver
540iAT -97
kan inte se bilden. är det dessa ni menar? Har problem med min tomgång också nämligen och kan inte se bilden ovan..

[IMG]Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
Länk

nu då?
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
För att återgå till den tråd jag för ... 5 år sedan startade, så ja! Gummituttarna som sitter på Pamela.. uttagen bredvid drar du av och där på hänger man en avgasklocka och med hjälp av den och en del kunskap ställer man luftsuget på dom skruvarna. Så har jag iallafall förstått det hela. Dock hann jag sälja min bil innan det blev fixat....
Såg eran intersanta tråd här, inte är de vell någon som har en skis över värdena som ska vara på inusgsinställningen, eller vet dom? skulle ju vara mumma om man kan titta dom, är ju alldrig fel att titta allt som man bara kan för att få mest prestanda ur m3an :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.