|
|
|
|---|---|
|
318i E36 M40 motor, ska byta kamrem snart, Vad behöver jag tänka på vid byte? Hur vet man vilket spänning på remen ska det vara? ??? | |
|
Om du ändå byter kamrem ta vattenpumpen samtidigt. I kamremssatsen finns det ett fjäderbelastat spännhjul som är självjusterande. Lycka till. Gr8ride |
|
|
Så du menar att jag kan spänna ordentligt på spänrullen, utan att det blir nå fel sedan.? |
|
|
fjäderbelastat spännhjul? Spänner man inte spännrullen men insexnyckeln och sen drar man åt muttern? Ska snart byta på min 316. |
|
|
Länk Här har du en bra guide på hur du går till väga! OBS....det är mycket viktigt att du spänner remmen rätt då just M40 motorn är känslig för för hårt spänd kamrem. se punkt 9! Att tänka på är oxå att märka upp mycket noggrant var kamhjulet står i förhållande till svänghjulet, själv har jag tillverkat specialverktygen för att låsa kammaxeln samt svänghjulet, länk till verktyget finns i början av guiden! MVH Johan JIK |
|
|
Tack, det var en bra länk |
|
|
Nu är kamremsbytet klart, skippade verktyget och hittade en en dragvåg gick hur snabbt som helst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.