|
|
|
|---|---|
|
Hår låter ljudsystemen i nya 335d, det är kanske samma i alla 3 serie modeller. Funderar på köp men vet inte vilket system man skall bocka för i tillvalslistan. Vill ha riktigt bra ljud i framsystemet. Ej intresserad av surround mm i bilen. Är van med bra eftermarknadssystem för ca 20 000:- slutsteg bas mm. Vilket ska man satsa på? jag vet inte priserna på de olika alternativen men är något bäst för mig så tar jag det oavsett priset. | |
|
om du gillar musik, åk och lyssna på logic7 (12,9'kr) eller rent av individual audio (21,9'kr) - om din ÅF har det inne vill säga. du får betydligt mer än bara "surroundljud om du väljer logic7 istället för vanliga hifi, ljudkvalitén över lag är bättre; snärtigare och snabbare bas som gräver djupare, renare mellanregister, bättre diskant, möjlighet att lyssna vid högre volymer utan dist. sen att du får hygglig ljudbild, vilket är ganka ovanligt inom fabriksmonterad bilstereo, är enligt mig ett rejält plus. |
|
|
jag har inte själv hört nya individual audio, men av det jag läst med produktbeskrivningar, intervjuer med killarna på Dirac, recensioner mm så skulle jag tro att du får lägga betydligt mer pengar än 22'kr på eftermarknadsprylar om du ska få något som låter BÄTTRE i helhetsavseende. och då är dessutom inte installationen inkluderad. klart du kan få en anlägning att prestera tex basåtergivning som knäcker ind audio, för bråkdelen av kostnaden, men som helhet är det en annan femma. |
|
|
menar du HFR att bmw har gått ifrån de pappersskräp högtalare som finns i tex E46 och äldre som E36 och E34?? För de som satt original i min E46 lät väldigt illa! Idag kör jag med infinity kappa 5.25" fram och 12" power bas med ett stadigt steg och vill påstå att det låter väldigt bra! Ligger nya bmw i denna nivå tro? Förstår om inte basnivån ligger där, men möjligheten att kunna spela riktigt högt OCH rent!? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tarzan vad vi ska komma ihåg här är att "bra ljud" är HÖGST subjektivt..en nisse vill kanske bara ha bas som skakar om huvet, en annan kanske har andra krav.. Men jag personligen tycker att BMW spottat upp sig rejält, definitivt. Har haft 2st e46or och en e39a i familjen så jag vet precis vad du talar om. E46an var värst, rena skämtet. Som jämförelse tycker jag att redan vanliga hifi-systemet som sitter i de "nya" modellerna e60/e90/e87 låter betydligt bättre än vad värsting H/K eller DSP i e46/e39 någonsin lät.. ang din fråga tror jag inte du får samma driv i lågbasen med logic7 som du får med en rätt konstruerad baslåda. däremot midbasen och framförallt scenbilden (!) tror jag du kommer uppleva som bättre. detta dock baserat på den lilla info jag fått av din nuvarande anläggning och relativa jämförelser med på pappret liknade anläggningar. de bilar med logic7 jag kört har alla spelat skjortan av mina egna amatörbyggen i fråga om renhet, linjäritet och ljudbild. vissa kvaliteer har mina egna anläggningar presterat bättre; tex djupaste sub-basen, möjlighet att spela snorhögt utan dist (kör för tillfället framsystemet biampat med 100 RMS watt per element) men hur ofta gör man det..? sub-bas som hörs på stan har jag lite växt ifrån.. vad jag mycket hellre vill ha av en ljudanläggning är att ljudbilden känns homogen med artister framme vid hörnen på motorhuven (där de ska vara i en seriös hifi-anläggning), att det låter bra i hela bilen.. blev mycke de här..;-) |
|
|
bara en liten inflikning till ang något helt annat; bara för att ett element är gjort av papp behöver det inte betyda att det låter papp ;-) finns en del riktigt seriösa high-end element som är baserade på coatade papp-koner. |
|
|
Okej, men det låter lovande för framtida bilbyten! Jo det där med att poppa bas på stan har jag kommit ifrån ganska bra med, men vill ändå ha det för min egen del för att styrka upp det som inte de andra elementen spelar ut! Enligt papprena ska mitt steg ge 4x150Wrms@14.4V, huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, men det orkar driva mina element på det vis jag är ute efter iaf, med rent ljud utan dist! Ska nog försöka komma åt en provkörning av E9x/E6x snart, med min "egna" skiva, för att utvärdera lite ljud! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jovisst finns det seriösa pappelement med, men när jag menar papp, då tänker jag på de skräp papp-element som finns i bmw:s.. För mig veterligen är de inte cotade på nåt vis? Rätta mig om jag har fel Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tackar för mycket bra svar, ska försöka hitta bilar för provlyssning för det verkar som om de kan vara värda ansträngningen. Förresten, vill bara säga att jag skulle vilja äga en bmw enbart för att ha Er på det här forumet att fråga. Ni har redan hjälpt mig massor i mitt val av bil. Tack så hemskt mycket än en gång |
|
|
Jag är skeptisk till DSP, såväl amerikansk som svensk. Tycker det låter hårt och gällt. Har dock inte fått möjlighet att lyssna på diracs lösning ännu, jag hoppas det överraskar. Håller också med ovan om förbättringarna på sistone. Det lilla hifi-paketet i min 120d tillsammans med Pro-stereon låter i mina öron betydligt bättre än motsvarigheten i e46-an (som jag hade förut). -- /leinad |
|
|
det går ju att stänga av logic-kretsarna om man inte gillar det. men att det skulle göra att det automatiskt låter hårt och gällt håller jag absolut inte med om. du kanske lyssnat på någon anläggning med dåliga DSP-kretsar? en liten notis är att, tvärtemot vad många tror, så när det gäller E60/e90 m fl så låter inte professional radion bättre än motsvarande Business (bara mer funktioner), ljudet sitter helt i vilket ljudpaket man väljer. däremot är ju Prof radion ett krav för att beställa Logic7/individual audio. hade det inte varit för det hade jag inte sett någon anledning att betala 2,5'kr för prof radion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.